"Gyakran bele se gondolunk, mennyire meghatározza az iskolai teljesítményt a szülők hozzáállása. Eredményeink alapján viszont azok a szülők, akik hangoztatják, hogy nem szeretik a matematikát, vagy idegesek lesznek tőle, hasonló attitűdre ösztönzik a csemetéjüket" – magyarázta a társszerzőként közreműködő Sian Beilock az Association for Psychological Science sajtóközleményében.
A vizsgálat során 438 első és második osztályos kisdiák matematikai teljesítményét vették górcső alá. Szüleiket is megkérdezték arról, hogy szorongást ébreszt-e bennük a tantárgy, és hogy milyen gyakran segítenek a házi feladat megoldásában.
Sikerült kimutatni, hogy a matematikai szorongással küszködő szülők gyermekei kevesebb információt sajátítottak el a tanév alatt, és erősebb volt a saját szorongásuk, amennyiben szülői segítséget kaptak a házihoz.
"Az érintett szülők talán kevésbé hatékonyan magyarázzák el a koncepciókat, és nem reagálnak jól az esetleges hibákra, s arra sem, ha a kicsi másképpen akar megoldani egy feladatot" – tette hozzá a szintén társszerző Susan Levine, a Chicagói Egyetem munkatársa.
Egy házi közvéleménykutatás keretében szerkesztőségünkben megpróbáltunk utána járni, vajon valóban van-e összefüggés a gyerkőcök matekteljesítménye és a szülők hozzáállása között. Íme az eredmény:
Fanni
Teljes szívemből utáltam, mert nagyon nem voltam jó benne, de anyukám egészen gimi közepéig mindig leültem velem gyakorolni, amíg olyan mélységekig nem jutottunk, mint a logaritmus... de szörnyen büszke vagyok, hogy sikerült hármas érettségit összekaparnom.Anikó
Mindenkinek vannak gyenge pontjai: nekem ez a fizika és a matek volt. Emlékszem, egyszer anyukám munkahelyén a félévi bizonyítványomat firtatták, mire ő így kommentálta a dolgot: Csak matekból és fizikából kettes, a többi ötös! Általános iskolában persze még jól ment, középiskolában azonban már kevésbé. A szüleim szerint a tanárom az oka - tény, hogy nem tudott tanítani -, szerintem azonban az én lustaságom is közre játszott. Egész egyszerűen nem szerettem, görcsben volt tőle a gyomrom, és hiába tudtam a korrepen mindent, a dolgozatoknál elrontottam. Végül egy stabil hármassal sikerült átvészelnem a gimis négy évemet.Viki
Én szerettem a matekot, mert nagyon aranyos volt a tanárnőm, és mindig segített, ha valami nem ment. Nekem anyám egy igen vaskalapos nő, és mindig órákon át tanult velem, szóval nekem sokat segítettek a szüleim. Nem szerették, de anyum jó volt benne, így nem kellett külön tanár sosem.Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.