II. Erzsébet 1926. április 21-én született, de akkor még senki nem gondolta, hogy egyszer az ő fejére kerül a korona. Miután néhai nagybátyja, VIII. Eduárd egy elvált amerikai asszony kedvéért lemondott a trónról, Erzsébet édesapja, IV. György király került trónra, halálával pedig lánya követte őt a jogutódlási sorban.
Habár már csak jelképes szerepük van Nagy-Britannia történelmének alakulásában, az alattvalók ragaszkodnak a királyi családhoz. Mi sem mutatja ezt jobban, mint György herceg és Sarolta hercegné körüli felhajtás és a II. Erzsébet iránti rajongás. A leghíresebb királyi család feje többek között öltözködésével lopta be magát az emberek szívébe. A színek és a kalapok királynője mindig stílusos, mindig tudja, hogyan kell viselkedni, és mindig magasztos, tiszteletet parancsoló a megjelenése.
A kalapok királynője
A királyi önéletrajzíró, Robert Lacey szerint az elmúlt 50 évben legalább 5000 kalapot láthattunk a királynő fején. A kalapok iránti szenvedélye nem pusztán egy hóbort: „A kalapok nagyon fontos elemei a monarchia öltözködésének. Amikor a királynőn kalap van, az egyféle koronahelyettesítő" – mesélte Robert Lacey. „Kevés olyan darabja van, amit csak egyszer viselt, kedvenceit 20-30 alkalommal is felveszi" – mondja az udvar főkalaposa, Philip Somerville. A királynőnek természetesen a leghíresebb kalaposmesterek dolgoznak, Philip Somerville mellett Frederick Fox és Rachel Trevor Morgan.
A Masamod tervezőjét, Erdei Ildikó Virágot faggattuk, aki II. Erzsébet királynő egyik kalaposmesterénél dolgozott.
Mit jelent a brit kultúrában a kalap, miért olyan fontos kiegészítő ez a királyi családban?
Az elegáns megjelenés egyik elengedhetetlen kiegészítője a kalap, aminek a viselete Angliában évszázadok óta nemcsak hagyomány, hanem az udvari etikett egyik alapvető szabálya is.
Te miért döntöttél éppen a kalaptervezés mellett?
Nagyon érdekesnek és izgalmasnak találtam a kalapkészítést, ösztönös vonzódást éreztem a kalapok iránt, és az is ösztönzőleg hatott rám, hogy egy kihalófélben lévő szakmáról van szó.
Hogyan kerültél ki a Kensington and Chelsea College-ba?
Az angliai iskola mellett az után döntöttem, hogy Magyarországon semmilyen képzést nem találtam. A Kensington and Chelsea College-ba ösztöndíjjal kerültem, miután részt vettem a felvételi beszélgetésen. Nagyon sokat köszönhetek ennek a különleges tapasztalatnak.
II. Erzsébet királyné egyik kedvenc tervezőjénél, Philip Somerville-nél is dolgoztál. Milyen volt ott a munka?
Nagyon érdekes volt egy klasszikus, arisztokrata vendégkörrel bíró szalon életébe belelátni. Nagyon szerettem ezt az időszakot, mindemellett nem volt könnyű megfelelni a különlegesen magas szakmai elvárásoknak.
Milyen irányelvek alapján készítik II. Erzsébet kalapjait?
Minden alkalommal közösen egyeztetnek a királynőt öltöztető tervezőkkel. Általában a konzervatív, klasszikus formákat részesítik előnyben, hiszen az általa viselt ruhák, kosztümök már eleve meghatározzák a kiegészítők stílusát. Az egyéni kéréseket általában a személyi stylistokkal való egyeztetést után továbbították a szalonnak, de azt biztosan tudom, hogy vannak színek, amiket nagyon kedvel, ilyen például a lime-zöld.
Hogyan jellemeznéd az általad készített darabokat?
Próbálok friss és újszerű módon gondolkodni a kalaptervezést illetően. Keresem a kihívásokat, szinte állandó jelleggel új formák, minták és színkombinációk járnak a fejemben. Folytonos és szándékos kísérletezés jellemzi a tervezés és készítés fázisait, ami nagyban meghatározza az általam tervezett kalapok stílusát és formai világát.
Magyarországon keresik a kalapjaidat? Egyáltalán hordanak a magyar nők kalapot?
Egyre többen érdeklődnek, sok egyéni megrendelést teljesítek, és szerencsére nem csak női vásárlók keresik az általam tervezett kiegészítőket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.