„ El voltam ragadtatva attól, ahogy azzal a sebességgel egyszer csak fent majd lent találtam magam. De a kerék olyan gyorsan forgott körbe, hogy egy görög, aki a közelemben ült, nem bírta tovább, és kiabált, hogy „Soni! Soni!". (Elég! Elég!)"
Az első mai értelemben vett óriáskereket George Washington Gale Ferris tervezte és építette meg az 1893-ban rendezett chicagói Világkiállításra, amely hatalmas sikert aratott. Az építmény a 324 méter magas Eiffel-torony riválisaként a rendezvény legnagyobb attrakciója volt 80,4 méteres magasságával. Harminchat kocsijában 40-40 szék volt, kocsinként több mint hatvan embert fogadott magába, így összesen akár 2160 utasa lehetett egyszerre. A kerék húsz perc alatt tett meg egy kört.
Ma már a világ számos nagyvárosában található óriáskerék, amelyek nem csupán önmaguk miatt kedvelt turistacélpontok, hanem mert az "utazás" alatt remek panoráma nyílik a városra, éjszaka pedig a kivilágított nevezetességekben gyönyörködhet az odalátogató.
A legnagyobbak:
Singapore Flyer sokáig a világ jelenlegi legmagasabb óriáskereke
A Niagara vízesés kanadai oldalán álló óriáskerék egy igazi csoda. Nem elég, hogy a világhírű vízesés lábához épült, az éjszakai megvilágítása felejthetetlen.
Emberi erővel hajtott óriáskerék
Indiában gyakran okoz gondot az áramhiány, így a faluról falura vándorló vidámparkoknak is alkalmazkodniuk kell a helyzethez. Az óriáskereket például emberi erővel hajtják, ahogy az alábbi videón is látható.A legelérhetőbbek:
1985-ig tartotta a legmagasabb óriáskerék címet, és a világ egyik legrégebbi máig működő kereke, ma a Prater szimbóluma.
A London Eye 1999-ben készült el, és a nagyközönség számára 2000 márciusában nyitották meg. Ez
Európa legmagasabb óriáskereke
és egyben napjaink legnépszerűbb turistalátványossága Londonban. A 135 méter magasságba emelkedő 32 kabin összesen 800 vendéget utaztat.
A félórás út alatt teljes kényelemben tekinthetünk Londonra madártávlatból, csodás felvételeket készíthetünk, ha az idő alkalmas rá. Tiszta időben 40 kilométerre is ellátni a kerék tetejéről, egészen a windsori kastélyig.
A Life.hu extra tippje
Tölts el egy hosszú hétvégét a fények városában, Párizsban, hajózz a Szajnán, éld át a francia főváros egyedülálló hangulatát. Ülj fel a 60 méter magas Roue de Paris óriáskerékre a Concorde téren, és gyönyörködj a kilátásban. Utazz ősszel: 77 900 Ft/ fő/4 éjtől.Ha nem akarsz külföldre utazni, akkor elég a budapesti Erzsébet térre látogatnod. Itt áll a mi óriáskerekünk, a
Budapest Eye.
A monstrum 65 méter magas, 41 kabinja van, és összesen 332 fő utazhat rajta.
Kabinjaiból a Deák teret, az Andrássy utat, az Anker-palotát, a Király utcát, a Budai-hegységet és a Dunát láthatjuk, de a Szent István-bazilikát is új szögből fedezhetjük fel.
Történtek tragédiák is
Az óriáskerekek méretük ellenére stabil szerkezetek. Gyenge pontjuk a gondolák és kabinok felfüggesztése. Ebből adódó baleset volt 1962-ben a Budapesti Vidám Parkban, amikor eltört az óriáskerék egyik gondolájának a tengelye, két utas ijedtében kiugrott, és megsérült. 2013 augusztusában pedig Argentínában történt baj, ahol harmincméteres magasságból zuhant le a kabin. Ketten meghaltak, heten megsérültek.
2016 augusztusában vidámparki tragédia történt Amerikában, Greeneville-ben, ahol egy meghibásodott óriáskerékből zuhant a mélybe három gyermek. A rendőrségi vizsgálatok szerint az óriáskerék egyik kosara a feje tetejére fordulhatott, így eshettek ki belőle a lányok. A szerencsétlenül járt fiatalok közel 15 méteres zuhanás után értek földet, de szerencsére nem haltak bele a sérülésekbe.
Nemcsak óriáskeréken, de a vidámparki eszközökön is történhetnek tragédiák. A legsokkolóbbakról itt olvashatsz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.