Minden gyermeknek megvan a maga fejlődési útja, de néhányuknál már nagyon korán felüti a fejét valami, ami túlmutat a szokásos gyermeki kíváncsiságon. Amikor a gyerek a társainál értelmesebbnek, érdeklődőbbnek, de mindenképpen másnak tűnik, mint amilyen a korosztálya általában, hajlamos a szülő azt gondolni, hogy „ez a gyerek egy zseni”. Nem kizárt, hogy az, de legtöbbször nem erről van szó. Ugyanakkor vannak olyan jellemző tulajdonságok, amelyek rendkívül fejlett intellektuális képességekre, különeges tehetségre utalhatnak.
Ha gyermeked már az iskolakezdés előtt is szívesen olvas könyveket, az nem csak a mesék szeretetéről szól. Ez az információk összekapcsolásának, a szimbólumok megértésének és a logikus gondolkodás képességének korai fejlődését jelezheti, arra utalhat, hogy a gyereknek korán kialakultak az őket körülvevő világ kifejezésére és megértésére szolgáló képességei.
A hangszeres játék, az éneklés vagy akár a saját dallamok megalkotásának öröme is tehetségre, a minták megértésére és fejlett ritmusérzékre utalhat. A zene számos szinten kapcsolódik az agyműködéshez, a magas intelligenciájú gyermekeknél gyakran előfordul, hogy van affinitásuk a zenéhez (is).
Ha egy gyermek hetekkel vagy akár hónapokkal ezelőtt történt beszélgetések, események vagy élmények részleteire is emlékszik, az több mint jó memória. Ez az információk elraktározásának és későbbi előhívásának képessége, ami fejlett gondolkodásra utal.
Az a gyermek, aki folyamatosan kérdez, kutat, kételkedik és gondolkodik, különleges világképet épít fel. Ez nem csak egy fázis a fejlődésében, hanem annak bizonyítéka, hogy többet akar megérteni annál, mint amit a környezete kínál. A kíváncsiság hajtja a tanulás és a tudás megzerzése felé, ami a magas intelligencia egyik legfontosabb jele.
A fejlett nyelvi és szituációs megértéssel rendelkező gyermekek gyakran különösen éles humorérzéket fejlesztenek ki. Nemcsak a viccek ismételgetéséről van szó, hanem saját vicceket is kreálnak, játszanak a szavakkal, és meglepő megfigyeléseket tesznek fel, amelyek gyors észjárásról és mélyebb gondolkodásról és megértésről árulkodik.
Ha gyermek inkább a felnőttekkel folytat komolyabb beszélgetéseket, minthogy a társaival játszana, valószínűleg nagyobb szókinccsel és fejlett absztrakt gondolkodási képességgel rendelkezik. Az ilyen gyerekek gyakran érettebben viselkednek, és olyan témák iránt érdeklődnek, amelyek messze túlmutatnak a gyermeki kíváncsiágon.
Néha a gyermek kivételessége a felnőttek számára érthetetlen viselkedés mögött rejtőzik. A csendesnek, zárkózottnak vagy akár szétszórtnak tűnő gyerek tehetsége gyakran a művészetekben, a képzelőerőben vagy a szokatlan és új ötletekben nyilvánul meg.
„A tehetség társadalmi konstruktum, ami azt jelenti, hogy az adott kulturális közeg határozza meg, mit tekint tehetségnek. Például a számítógépzseni néhány ezer évvel ezelőtt talán nem találta volna meg a helyét, most viszont a skalpok gyűjtése nem elismert képesség, hogy tehetségjelnek tekintse a társadalom. Ahol például tilos a zene – lásd a tálib Afganisztánt, – a zenei tehetség nem fog megjelenni.
A tehetség azonban nem csupán képesség, és van a tehetségnek a társadalmi elvárásoktól független sajátossága. Ez a belső hajtóerő, ami arra sarkallja, hogy valamit tennie kell. Változni és változtatni akar. A tehetségfejlődésben először a változás, a fejlődés vágya, utána az alkotás, a változtatás vágya is megjelenik. Ha ezeket a társadalom akármilyen okból ellehetetleníti, akkor a belső hajtóerő önpusztítátásba, vagy antiszociális irányba fordulhat.
A tehetség attitűdje, hogy nem azzal foglalkozik, hogy valamit meg lehet-e tenni, hanem hogy miképpen lehet megtenni. Gyakran, ha az egyik képesség területen akadályba ütközik, akkor egy másik területen jelenik meg. Így lehet, hogy egy most számítógép zseninek számító tehetség találta fel a tüzet sok ezer évvel ezelőtt” — magyarázta el a szakember.
„A tehetség csendesen vagy hangosan, de a saját útját járja. Nem feltétlenül jelenik meg tehetségként, mert a környezetnek van egy saját képe a tehetségfejlődésről, ami kis eséllyel felel meg minden tehetségnek. A sokféle fejlődés a tehetségre is igaz. Ezért a legfontosabb a belső hajtóerőnek tartalmat adni. A legjobb, ha a gyerekek érdeklődését kiszolgálja a környezet, illetve sokféle terület felé tágítja a világukat. Emellett támogatni kell a harmonikus fejlődést az alapvető emberi kulturális tevékenységekkel, így mozgás, művészet és stratégiai játékok sokféleségével kell megkínálni, hogy választhasson”— tanácsolja a szülőknek Dr. Gyarmaty Éva, és azt is hozzáteszi:
A tehetség egyik korai jellemzője az önállóság. Ez nem feltétlenül vonatkozik az önellátás minden terére, de a saját útját szeretné járni, és ezt figyelembe kell venni. Öntörvényűnek tűnhet, de megegyezéssel megoldható, hogy tiszta, jól megválasztott határok között akár már kisgyermekek dönthessenek az őket érintő kérdésekben. Ezzel egyrészt fejlődik az önirányítás, megmarad a saját út, de ezt a gyermek előbb vagy utóbb össze tudja egyeztetni a környezetével, vagyis a megegyezés segíti a beilleszkedést. Így a társadalommal való felemás kapcsolatban is gyakorlatot szerezhet a tehetséges gyermek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.