Milyen céllal hozta létre a Vendôme Luxuryt?
Carole de Bona: Egy rést tudtunk kitölteni ezzel a kezdeményezéssel. Korábban kétféle irány volt jelen a high fashion területén. Léteztek a nagy márkák nagy szalonjai és a privát rendezvények. A Vendôme Luxury valahol a kettő között van: luxusmárkákról van szó ugyan, de nem a legnagyobbakról. Sokkal inkább a feltörekvő, de nagyon is minőségi termékeket előállító brandekről, akik egy védjegy alatt egyesülnek ebben a kiállítótérben. Tulajdonképpen egy egymárkás showroom koncepcióról van szó, ami garanciát jelent az idelátogatók számára.
Garanciát a minőségre?
Carole De Bona: Igen.
Ez a legfontosabb szempont, ami szerint összeválogatják a bemutatott márkákat?
Carole De Bona: Igen, ez az elsődleges, és ebbe beletartozik az is, hogy az alapanyagok is minőségiek, illetve az, hogy a termék kidolgozottsága a legmagasabb szintet képviseli. Korábban láttunk például olyat, hogy a ruha két anyag összeillesztésénél nem volt szépen elvarrva. Ez nálunk kizáró ok. Ezek mellett nagyon fontos a kreativitás és a dizájner személye. Azt vallom, hogy a tervezőnek is ott kell lennie a showroomban, be kell mutatkoznia a közönségnek, hogy rajta keresztül még erőteljesebben jöjjön át az általa képviselt koncepció.
A beszerzők tehát minőségi garanciát kapnak. De mit jelent a Vendôme Luxury név alatt szerepelni a tervezőknek?
Carole De Bona: Ez egy nagy lehetőség, hiszen Párizs luxuskörnyezetében tudnak bemutatkozni. Ráadásul azok a tervezők, akik 3-4 szezonon keresztül képviselik magukat nálunk, felvételt nyerhetnek a párizsi divathét kifutójára is. A Vendôme Luxury valójában ugródeszkát jelent a divathét fő rendezvényére.
Hogyan zajlott a magyar tervezők kiválasztása?
Oláh Zsanett: Carole-t elvittük közel 20 kiegészítő- és divattervezőhöz, ahol személyesen tekinthette meg a magyar tervezők darabjait. Tényleg alapos áttanulmányozásról volt szó, hiszen ahogy ő is említette: a Vendôme Luxury neve alatt kizárólag a legjobbakat találják meg az érdeklődők, amelyet az általa és szakmai stábja által meghatározott, minőségi szempontrendszer garantál.
Ezek a magyar tervezők mutatkoznak be a párizsi divathéten
Makány Márta, Maison Marquise, Sentiments Couture, Abodi Dóra, Zema, Wyhoys by Pápai Lilla, BYME, Vágó Réka.Hatalmas siker, hogy ennyi magyar tervező kerül be Párizs divatvilágába.
Oláh Zsanett: Én is annak értékelem, és azt gondolom, hogy ezért érdemes olyan területekre is kiterjeszteni az állami szerepvállalást, ahol eddig nem volt jellemző. Hiszen minden szektorban meg tudjuk találni azokat a szereplőket, akik igazán jók és versenyképesek. Most például már nemcsak a hagyományos értelemben vett könnyűiparral képviseljük hazánkat a már mindenki által ismert kiállításokon, hanem egy másik szinten is bemutatkozunk. Ősszel Párizsba, majd New Yorkba és Los Angelesbe is ellátogathatnak magyar divattervezők a Kereskedőház segítségével.
Ezzel pedig a magyar divat és design, sőt az egész ország hírét is öregbítjük.
Oláh Zsanett: Igen, természetesen országimázst is építünk közben. A kultúra, a zene, a divat olyan ágazatok, amelyek határmezsgyét képviselnek az országimázs és a kereskedelemfejlesztés között, és arra is kiválóak, hogy egyéb közreműködések, kapcsolatok kiindulópontjává váljanak. A pop up standunkon ráadásul nemcsak a ruhákat és kiegészítőket, hanem egyéb, nemzetközileg versenyképes termékeinket is bemutatjuk, mint a porcelán, a szappan, a bor és a libamáj. Mindezt abban a párizsi luxuskörnyezetben, ami új arculatot tud adni ezeknek a termékeknek.
A Maison Marquise volt az első magyar márka, ami tavasszal bemutatkozott a Vendôme Luxuryben. Hogyan fogadta a közönség?
Carole de Bona: Nagyon jól fogadták, és megrendelést is kaptak, ami egy megjelenés után nagyon ritka. Ráadásul nem is egy, hanem három vásárlójuk volt.
Ők franciák voltak?
Carole de Bona: Nem csak francia beszerzőket várunk, a világ minden tájáról érkeznek hozzánk. A franciákra egyébként az jellemző, hogy 3-4 szezonon keresztül figyelik a márkát, mire vásárolnak.
Most már több magyar tervező munkáit is látta közelebbről. Mit gondol, hol tart a magyar high fashion más nyugati országokhoz képest?
Carole de Bona: Nagyon pozitív tapasztalataim vannak, láttam valóban világszínvonalú és minőségi márkákat. Ami még különösen megfogott a magyar divattervezők munkáiban, az a színek merész használata, ami erős karaktert ad a termékeknek.
Vágó Réka cipőtervezőt kérdeztük
Mi jelent számodra ez a megkeresés?
Korábban is megkeresett már a kiállítás, de úgy éreztük, mostanra érett meg a márka arra, hogy kilépjen Párizsba, és azt tudjuk megmutatni, ami a vágyunk volt régóta.
A párizsi luxuskörnyezetben átértékelődnek az általad tervezett darabok?
Terveim szerint még szebben fognak csillogni a cipők. A környezet csak még inkább erősíteni fogja a cipőim pozitív tulajdonságait, és meg fogja szólítani azokat, akik a lábon tökéletesen mutató izgalmas, de kényelmes darabokat keresik.
Mit vársz ettől a párizsi "szerepléstől"?
A márka sikeres bemutatkozását.
Valójában nemcsak divattervezők, hanem képzőművészek, dizájnerek és a gasztronómia jeles képviselői is teret kapnak a kiállításon. A közönség felől is igény van ilyen típusú hibrid kiállítóterekre?
Carole de Bona: Ez azért is működik nagyon jól, mert minden kiállításon előtérbe kerül egy-egy nemzet, most éppen Magyarország, és ezzel a hibrid jelleggel egészen széles betekintést tudunk nyújtani a nemzeti kincsekbe. Ez tulajdonképpen egy életművészeti összefoglalót ad, aminek egy részét, vagyis nagy részét képezi a divat.
Mit gondol, mi a high fashion feladata a 21. században? Hiszen amellett, hogy az esztétikum egy magasabb fokát képviseli, és lehetőséget ad az önkifejezésre, manapság olyan fogalmak is kapcsolódnak hozzá, mint például a társadalmi felelősségvállalás.
Carole de Bona: A divat folyamatosan üzenetet közvetít, ráadásul széles körben tudja ezt megtenni, így nagyon fontos, hogy valóban éljünk az üzenetközvetítő erejével. Ahogy a világ, úgy az azt leképező, értelmező divat is új kihívásokkal néz szembe, amit nem lehet félvállról venni. Az újrahasznosítás fontossága, az ökológiai lábnyom minimalizálása, a kizsákmányolás megszüntetése közös célunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.