Sok vita folyik arról, hogy mennyi és milyen rajzfilmeket nézzen a gyerek. Természetesen a legjobb az, ha a meseidő legnagyobb részében a szülők mesélnek, mesekönyvből olvasnak, hiszen ezzel közös minőségi időt töltenek el együtt, és a kicsi képzelőereje, szókincse, mondatalkotási képessége is észrevétlen fejlődik. A tematikus mesék ráadásul segíthetnek feldolgozni egy-egy félelmet, megélt élethelyzetet, netán traumát is.
Azonban lássuk be, a legtöbb család életében napi szinten megjelennek a rajzfilmek, a mesesorozatok. Nem szabad ezekre úgy gondolni, mintha ördögtől valók lennének.
Fontos, hogy mindig a gyermek életkorának megfelelőt válasszunk, ne menjen a tévé előtt ülés a szabad mozgás és játék rovására, valamint próbáljuk vele együtt nézni. Ez azért is fontos, hogy a közben felmerülő kérdéseit legyen kinek feltenni, véleményét megosztania. Tehát egy rajzfilm is lehet családi program.
A negatív karakterek külseje könnyen előítéleteket szülhet a kicsikben.
Nem szabad elmenni amellett, hogy a gyerek világról alkotott képét, a mesefilmek is nagyban befolyásolják. A legtöbb rajzfilmben a gonosz szereplő külsején található valamilyen szépséghibának is nevezhető jellemző: kopasz, ráncos, szeplős, fogszabályzós, hegek vagy anyajegyek vannak az arcán, nagy az orra, karikásak, táskásak a szemei. Ezt nevezhetjük a belső romlottság kivetülésének is, erősítve az adott karakter szerepét. Mi felnőttek azonban tudjuk, hogy a való életben nem mindig a szép a jó, és nem mindig a rút a gonosz.
50 mesefilmet elemeztek ki, melyek nagy része a 2000-es években készült. A Texasi Egyetem kutatói rámutatnak, hogy a vizsgált rajz- és animációs filmek gonosz karaktereinek 76,5 százalékának van valamilyen külső negatív jellemzője.
Elég csak Undira a fogorvos unokahúgára gondolnunk a Némó nyomában című animációs filmből, akinek vörös hajához, hatalmas szeplők társulnak, ráadásként pedig egy elképesztően látványos fogszabályzója is van. De az Aladdin gonosz varázslója, Jafar sötét karikás szemei is ezt erősíti.
Ez egyrészt előítéleteket szülhet: a gyerekek kevésbé fognak barátkozni a gonosz meseszereplők jegyeivel rendelkező kortársaikkal, negatívabban állhatnak az ilyen külsővel rendelkező emberekhez - félhetnek például a ráncos, bottal járó szomszéd nénitől. Másrészt a nem tökéletes bőrű, külsejű gyermekek önbizalomhiánnyal küzdhetnek, megkérdőjelezhetik saját belső értékeiket. Ezt felnőtt fejjel nehéz elhinni, de a kisgyermekek még nem, vagy épp nehezebben tesznek különbséget valóság és fikció között.
A tökéletesség hajszolása mára már egyfajta népbetegséggé alakult, amit remekül megtámogatnak a rajzfilmkészítők is.
Szerencsére találunk olyan főhősöket, főszereplőket is, akik személyisége és külseje jobban megközelíti a valóságot. A pozitív csalódást okozók között találjuk például Shreket, Grut vagy épp a Hotel Transylvania Drakuláját. De vannak azok a „szépek és tökéletesek", akikről később derül ki, hogy igazából ártó szándékúak – mint például Hans herceg a Jégvarázsból. Ezeket a rajzfilmeket mindig felemelő nézni, hiszen sokkal életszerűbb képet mutatnak az emberi tulajdonságokról, motivációkról úgy, hogy mindeközben megőrzik a gyermeki lélek vágyta varázslatosságot és rácsodálkozást.
Kedvenc Disney és Grimm meséink eredetije, igazából horror a javából (18+)
Meg fogsz lepődni, hogy több esetben az élet adta döbbenetes, de igaz történetek szolgáltak egy-egy kedves mese alapjául. Lépj be egy olyan világba, ahonnan gyerekkorodban biztosan sikítva menekültél volna. Hoztunk három mesét a horror történetek sorából.
Az egyik legfantasztikusabb rajzfilm ebben a kategóriában, az 1991-es A szépség és a szörnyeteg. A gyermek találkozik egy szörnnyel, aki ráadásul még mogorva, durva és kegyetlen is. Ő lehetne a tökéletes negatív karakter, de a végére kirajzolódik, hogy ezt a szerepet a férfias, sikeres és mindenki által tisztelt Gaston képviseli. Természetesen jelen van a már-már idegesítően tökéletes – szép, kedves, jólelkű – Belle is, de ő nem az a fajta női főhős, aki nem csinál semmit, csupán létezik. Aktív résztvevője, sőt, indikátora a remek karakterfejlődéseknek, kiteljesedéseknek.
Ahogy nő a gyermek, úgy képes elfogadni és megérteni, hogy a külső tulajdonságok nem mindig egyenesen arányosak a belsőkkel. Épp ezért fontos, hogy készüljenek olyan rajzfilmek, melyek ebben erősítik őket, és segítenek lerombolni, a gyakran még a felnőttekben is aktívan élő sztereotípiákat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.