Egy friss hazai kutatás adatai szerint meglehetősen széles palettáról választ a magyar lakosság, ha tenni próbál a stressz, illetve annak káros hatásai ellen. A legtöbben (23%) a megfelelő mennyiségű alvásban bíznak, de a természetjárás (20%) és a kiegyensúlyozott étkezés (19%) is elöl van a toplistán. A kifejezetten stresszoldási céllal szedett, illetve fogyasztott termékek közül sorrendben a dohányzást, a kávézást és a teázást említették a legtöbben; ezután az alkoholos italok, illetve a természetes alapú (pl. gyógynövény-) készítmények következnek. Utóbbival megegyező arányban (7-7%) próbálkoznak stresszoldási céllal a légzőgyakorlatokkal, relaxációval.
A teázást, mint örökzöld, már az ókori keleti kultúrákban is alkalmazott módszert a 39 évnél fiatalabbak, a Budapesten élők és a felsőfokú iskolai végzettségűek részesítik leginkább előnyben. A 39 év alattiak és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők az átlagosnál kétszer nagyobb arányban ismerik a zöldtea stresszoldó hatását.
A tea mintegy 4000 éve az emberiség mindennapjainak része, és a kezdetektől szorongásoldó, kedélyjavító szerként (is) használták. A zöld, illetve a „hagyományos” fekete tea ugyanannak a növényfajnak a leveléből készül; a zöldteát a feldolgozás során pörkölik, míg a fekete teát fermentálják (erjesztik). Éppen az eltérő feldolgozási módból adódnak a beltartalmi különbségek: a zöldteában több flavonoid van, ami befolyásolja a teában lévő koffein felszívódását. A flavonoidok jól ismert antioxidánsok, számos kedvező élettani hatással – pl. érvédő, antibakteriális, gyulladáscsökkentő – bírnak. A zöldtea egyik legismertebb hatóanyagáról, a L-teaninról azt feltételezik, hogy befolyásolja az agyban a gamma-amino-vajsavnak, egy fontos agyi ingerületátvivő anyagnak a szintjét, ami a kérgi neuronok gátlása révén fejti ki stresszoldó hatását.
https://www.magneb6.hu/cikkek/kutatas-a-magyarok-a-zold-teat-hasznaljak-a-stressz-megelozesere
A cikk támogatója a Magne B6.
MAT-HU-2100748 (2021.07.12.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.