Frederick Valentich 1977-ben lett pilóta, de több probléma is volt vele a tanulmányai során, ráadásul az is előfordult, hogy engedély nélkül lépett ellenőrzött légtérbe, amiért figyelmeztetést kapott. Többször belerepült felhőkbe, így volt, hogy hivatalos eljárást indítottak ellene.
Lelkes rajongója volt a földőnkívüliekkel kapcsolatos jelenségeknek, és meggyőződése volt, hogy a bolygónk hamarosan idegen invázióval találja szembe magát.
1978. október 21-én a Victoria állam déli partjait követve, Cape Otwayt érintve a Bass-szorosban fekvő King-szigetre repült volna, hogy utasokat vegyen fel, majd visszatérjen a Moorabbin reptérre. Azonban itt ellentmondás van, mivel a hozzátartozóinak Valentich azt mondta, hogy egy raktárszállítmányt vesz fel, a későbbi vizsgálatok során pedig kiderült, hogy egyik sem volt igaz, ráadásul a pilóta a King-szigeti repteret sem értesítette a gép lehetséges érkezéséről.
A pilóta helyi idő szerint 18 óra 19 perckor szállt fel, majd 19 óra 6 perckor jelezte a melbourne-i repülési szolgálat tisztjének, hogy egy nagyméretű légi járművet látott, négy fényesen világító leszálló fényszóróval, bár a központnak nem volt információja arról, hogy bármilyen más járat lenne a közelben.
Az ismeretlen gép ezután újra és újra Valentich feje fölé repült, keringett felette, és emiatt úgy érezte, a másik pilóta játszadozik vele. Később azt is elmondta, hogy a továbbra is beazonosíthatatlan gép felülete fémesen fénylesett, és zöld színű lámpákkal volt kivilágítva. Ezt követően rövid időre megszakadt a kommunikáció, amikor pedig visszatért a kapcsolat, Valentich arról beszélt, hogy a tárgy hirtelen eltűnt, majd ismét felbukkant.
Valentich 19 óra 12 perckor motorproblémákról számolt be, az utolsó bejelentkezésében pedig a pilóta már csak ennyit mondott: "..ez lebeg, és nem repülőgép...". Ezután egy azonosítatlan, 17 másodperces "fémes, kaparó hang" hallatszott, majd minden kapcsolat megszakadt.
A pilótát sokáig keresték, azonban a roncs sosem került elő, csupán egy olajfoltot találtak a víz felszínén, nagyjából ott, ahonnan Valentich az utolsó rádióüzenetét küldte. A foltról később megállapították, hogy nem légi járműből származik.
Öt évvel később a víz egy hűtőzsalut mosott a Flinders-sziget partjaira. A repülésbiztonsági szolgálat vizsgálatot kezdeményezett, amiből kiderült, hogy az alkatrész egy Cessna 182-es repülőgéphez tartozott, szériaszáma alapján pedig nem kizárt, hogy Valentich gépe lehetett.
Az egyik elképzelés szerint a férfi megrendezte az eltűnését meglehetősen teátrális körülmények között. Gyanús tényező, hogy a tiszta idő ellenére a radarok nem érzékeltek légi járművet a térségben, így már az is kérdéses, hogy a férfi járt-e Cape Otwayben, továbbá a melbourne-i rendőrség egy titokzatos kisrepülőgép landolásáról kapott bejelentést Cape Otwaytől nem túl messze, pontosan abban az időpontban, amikor Valentich eltűnt.
Egy másik teória alapján a pilóta dezorientált lett, és gépével fejjel lefelé repült, ami miatt lehetséges, hogy a saját repülőgépének vízi tükörképét látta. Ha ez az igazság, a férfi vízbe csapódott, és ez okozta a vesztét. Bár sokak szerint a Cessna-182 üzemanyagrendszere úgy van kiépítve, hogy nem teszi lehetővé a hosszú ideig tartó fejjel lefelé történő repülést.
Ennek ellenére egy 2000-es privát vizsgálat a tájékozódási képesség elvesztését erősítette meg, amihez hozzájárultak a motor- és rádióproblémák. Mivel a Bass-szorosban uralkodó tengeráramlások igen erősek, így a könnyű kisgép roncsai messzire sodródhattak, mielőtt végleg elsüllyedt volna.
Egy másik teória szerint Valentich – lelkes ufórajongó lévén - a "Harmadik típusú találkozások" című film nyitójelenetét próbálta utánozni. Erre az is ráerősít, hogy a valóságban és a filmben történt rádióbeszélgetés több pontja is sok hasonlóságot mutat.
Az eset után megszaporodtak az ufóészlelésekről szóló beszámolók, néhányan például pont ugyanolyan kiszámíthatatlanul mozgó zöld fényekről számoltak be, mint amelyek szorosan követték a pilóta gépét. Roy Manifold vízvezetékszerelő a pilóta eltűnésének időpontjában time-lapse technikával éppen a lenyugvó napot fotózta a Cape Otway-i világítótoronynál. Amikor a képeket előhívta, érdekes felfedezést tett: a fotókon egy azonosíthatatlan, láthatóan gyorsan mozgó objektumot látott.
Az ufószakértők egyértelműen arra jutottak, hogy egy azonosítatlan tárgyról van szó, a szkeptikusok szerint viszont csak egy felhő szerepel a fotókon.
A Valentich-ügyet a mai napig Ausztrália egyik legrejtélyesebb repülőszerencsétlenségének tartják - írja az Origo.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.