Kérlek, mesélj a Férfiak klubjáról, a Gránit Oroszlán Példakép Díjról!
A Férfiak Klubja megalapítása által egy civilizációs mozgalom élére álltam, melynek egy zászlóshajó projektje a Gránit Oroszlán Példakép Díj is. A férfiak a városiasodás által csak a munkahelyeiken vannak jelen, ahol kiégnek és nem tudnak beépülni az élet körforgásába. Én azt vállaltam, hogy ezt a saját kultúránkra alapozva újraépítem, hiszen kéznél vannak a válaszok, csak nem tudjuk alkalmazni őket.
Azért különösen fontos ez a díj, mert a gyerekek nem igazán látnak példaképeket:
nagyjából a férfiak 50%-a a válás által kikerül a családjából. Szükség lenne arra, hogy a gyerekek lássanak példamutató, férfi értékeket képviselő férfiakat az iskolában is.
Mi volt az inspiráció a díj létrehozására?
Közgazdászként mindig érdekelt, hogy társadalmi méretekben lehet-e változást elérni a fenti téma kapcsán. Ennek szenteltem az életem: a hátam mögött hagytam az üzleti világot, hogy ezzel a civilizációs kérdéssel foglalkozhassak. A városiasodás által megszűnt a férfivá válás lehetősége, azaz a falusi élet nem kényszeríti a férfiakat a megerősödésre. Megszűnt a tudás, amely segít mesterségesen férfivá válni. A családok életére vetítve ez egy komplex probléma. A férfivá válás útját újra kell építeni a városban, meghatározni a céljait, amely a férfi-női szövetség, a közös teremtés, a házasságok és a jövő nemzedék felnevelésének a kulcsa.
Miért pont ezt az 5 kategóriát választottad?
Az alapján határoztuk meg a kategóriákat, hogy a gyerekek milyen példaképekkel találkoznak a hétköznapokban. Az Apa kategória arról szól, hogy ki hogyan tud az apa szerepben helyt állni. A Férfi pedagógus kategóriával arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy milyen fontos lenne a férfiaknak visszatérni az oktatásba. A Mester kategóriával azt üzenjük, hogy vannak olyan férfiak, akik az életükkel és tapasztalataikkal képesek inspirálni és hatni mások életvitelére.
A Felelős üzletember kategóriát azért hoztuk létre, mert nem elég pénzt keresni,
hanem a családon és közösségen túlmutató felelősségvállaláson kell gondolkodni. A Közéleti kategóriánál azt állítjuk, hogy egy közéleti ember, ha akar, ha nem, példaképpé válik. A pozitív cselekedeteik és a hibáik is tömegek gondolkodását és sorsát befolyásolhatják.
Szerinted mik azok a tulajdonságok, amelyek egy férfit igazi férfivá tesznek?
Itt nem arról van szó, hogy meghatározunk 10 tulajdonságot, és ha abból 8-nak megfelel valaki, akkor igazi férfinak számít. Hanem az értékek, minták, erkölcsi normák százainak megélését jelenti. Egy komplex mozaik, ami kicsi darabokból áll össze. A férfiasság belépője a felelősségvállalás, a teteje az önfeláldozás és az e kettő közötti tengelyen kellene mozogni. Értékek, melyek a férfit férfivá teszik: az elköteleződés, a hit és a biztonság, amit a férfi nem a pénzével, hanem a jelenlétével nyújt.
Hogy érzed, a hétköznapokban megfelelően vannak értékelve a férfiak?
A férfivá válás útjára azért kell lépnünk, hogy olyan értékeket képviseljünk, ami megszüli a tiszteletet. Pusztán az, hogy férfi vagyok, az önmagában semmilyen tiszteletet nem érdemel. Az érdemel tiszteletet, ahogy viszonyulok másokhoz, amit képviselek a világban és amit abból meg tudok mutatni. Sokat kell tennünk azért, hogy mások megbecsüljenek, ugyanakkor ez nekünk is önbecsülést ad. Sok férfi a munkahelyére menekül megbecsülésért, az ottani feladataira koncentrál.
A munkahelyi eredményeikért elsősorban a szeretteiktől vágynának elismerésre, és nem értik, hogy ezt miért nem kapják meg.
Azért, mert az ember analóg alkat és csak azt becsüli, amit lát. Egy nő, amikor hazaér a párja, abból méri a közösségért tett cselekedet értékét, hogy nap végén van-e kenyér az asztalon vagy ki van-e dobva a szemét.
Van egy régről berögzült sztereotípia, amely szerint a férfiaknak nem szabad érzelgősen viselkedni, és főleg sírni nem. Mit gondolsz, az érzelmek kifejezése férfias dolog?
Ez egy csapda, melyet a férfiak is rosszul értelmeznek. Nem ugyanazt jelenti a nagy nyilvánosság előtt sírni és áthajlani egy kontrollvesztett hisztériába, mint megélni az érzéseinket. A mi kultúránk nem megtiltotta az érzelmek kimutatását, hanem csak a kontrollálja a mértékét. Tehát megélhetjük őket, csak nem való nyakon önteni vele a másikat. Akinek van érzelmi intelligenciája, annak a sírás is egészen mást jelent, hiszen a sírás és a rinyálás között van különbség. Az érzelmek kimutatása fontos lenne, azonban ehhez kell egy érzelmi mélység is.
Milyen kategóriával egészítenéd ki a meglévőket, egyáltalán terveztek-e a jövőben több kategóriában díjat kiosztani?
Egyelőre nincs tervben. Üzleti szempontból vannak ötletek, de tartanom kell az értékrendi kormányzást, hiszen a díj tiszta üzenetét nem rendelhetem semminek alá.
Mi alapján lesz valaki jelölt, díjazott?
Azt szerettük volna, hogy a legkisebb települések is jelölhessék saját példaképeiket, ezért az interneten keresztül bárki jelölhet. Korábban zsűri döntött, azonban az utóbbi két évben a Gránit Oroszlán Díj Testülete dönt, ahol a korábban megválasztott nyertesek hitelesítik a példaképeket, és ők szavazással döntenek az előterjesztésekről. Begyűjtjük a jelöléseket, szűrjük és ellenőrizzük őket, utána 6-8 jelöltet a testület titkos szavazással sorba állít.
Mi a hosszabb távú célja a Gránit Oroszlán Példakép Díjnak?
Szeretnénk minél szélesebb körben terjeszkedni, így ha van díj, amit érdemes lenne televízióban közvetíteni, az szerintem a Gránit Oroszlán Példakép Díj - amit már idén is kiosztottak mind az 5 kategóriában -, mert itt érzelmileg is lehet a jelöltekkel és kategóriákkal azonosulni.
Ha van egy fontos üzenet, amit szívesen átadnál minden férfinak, akkor mi az?
Mi az a generáció vagyunk, akinek fel kell ismerni, hogy férfi ágon pótolnunk kell saját szándékból és akaratból a hiányosságainkat, különben a mi életünk tönkremegy és negatív befolyással lesz a körülöttünk lévőkre is. Ha viszont változtatunk, akkor a körülöttünk lévők élete is felemelkedik. Az élet értelme, szépsége és egészségünk szempontjából a férfiágon való értékpótlás egy kardinális kérdés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.