136 éve épült a világ egyik legromantikusabb építménye – Íme az Eiffel-torony története

építészet Eiffel torony Párizs világörökség
A romantikus franciák legismertebb épülete: az Eiffel-torony nemcsak grandiózus, de monumentális erővel is bír.

Párizs a romantika, a történelem, a divat és a szerelem fővárosa. Van azonban egy grandiózus építészeti műremek is ott, ami mindenkinek elsőre beugrik a városról, és amit minden Párizsba utazó megcsodál. A kicsinyített mása talán a te íróasztalodon is ott van: 136 éve készült a legnagyobb francia szimbólum, az Eiffel-torony. Tudtad, hogy az 1880-as években a világ számos építészét hajtotta a becsvágy, hogy a monumentális, ezer lábnál magasabb tornyot építsen (kb. 305 m)? A megvalósítás során számtalan technikai problémába ütköztek. Vagy azt, hogy az építmény terveit a közhiedelemmel ellentétben nem névadója, Gustave Eiffel készítette? Elhoztuk a legérdekesebb tényeket Franciaország jelképéről.

Az Eiffel-torony építéséhez 7300 tonna vasat használtak fel
Az Eiffel-torony építéséhez 7300 tonna vasat használtak fel
Forrás: Shutterstock

Az Eiffel-torony megszületése

A Párizs és Franciaország jelképének tartott Eiffel-torony

a francia forradalom centenáriumára, az 1889-es párizsi világkiállításra készült el.

A toronynak a világkiállítás után legfeljebb 20 évig kellett volna állnia, és miután a szerkezet tulajdonjoga 1909-ben Eiffelről Párizs városára szállt, várható volt, hogy a torony lebontásra kerül. Ez végül nem történt meg, ami főleg Eiffelnek köszönhető, ő ugyanis már a torony megépítése után elkezdett azon munkálkodni, hogy megmentse az építményt és azt később se bonthassák le — lobbizott azért, hogy maradhasson, azt javasolta, hogy használják tudományos célokra, később valóban fontos szerepet kapott például a rádiózás fejlődésében. A lebontása hatalmas pénzbe is került volna, miközben egyre többen látták meg benne a lehetőséget — így hát lassan mindenki megbékélt az építészeti remekművel, ma már csak Párizs Öreg Hölgyeként emlegetik.

A franciák nem fogadták jól a torony megépítését:

Kezdetben egyenesen gyűlölték és számos sajtókampányt folytattak ellene, stílusidegennek tartották a történelmi főváros látképében. A megépítése ellen tiltakozó petíciót háromszáz befolyásos párizsi művész írta alá.

 

Maurice Koechlin első rajza az Eiffel-toronyról
Forrás: Wikipedia

Az építmény tervei a közhiedelemmel szemben nem névadójához Gustave Eiffel nevéhez fűződik. A svájci Maurice Koechlin készítette. Nevét azonban mégis a  tervezőcég tulajdonosáról, Gustave Eiffel mérnökről kapta, hiszen Eiffel magáévá tette kollégájának ötletét, megvásárolta az 1884. szeptember 18-án bejegyzett szabadalmat —  így cégének teljes jogú tulajdonába került a torony megalkotása. 

A munkafolyamatok:

Gustave Eiffel francia mérnök, cilinderben, a torony tetején vejével és munkatársával, Mr. Salles-szel
Forrás:  ND / Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP

2 évig, 2 hónapig és 2 napig tartott a torony megépítése, 7,5 millió frankba került, és ez volt az első olyan építkezés, amelynek minden fázisát végig fényképezték. 

Egy igazi Vas Madame:

Az Eiffel-torony építéséhez 7300 tonna vasat használtak fel. 

Az Eiffel-torony építéséhez 7300 tonna vasat használtak fel
Forrás: ND / Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP)

Négy évtizedig a világ legmagasabb építménye volt:  a New York-i Chrysler Building (319m) 1930-ban taszította le a trónról.

Az első világháború idején fontos szerepet töltött be: 

A francia hadsereg innen fogott rádiójeleket és fejtett meg kódüzeneteket. 

Miért van kivilágítva az Eiffel-torony?

1925 és 1936 között egy francia autógyár jóvoltából negyed millió színes villanyégő került az építmény három oldalára. A fényárban úszó tornyot több mint 30 kilométerről is látni lehet, Charles Lindbergh például ezt használta jelzőfénynek, amikor 1927-ben átrepülte az Atlanti-óceánt.

A fényárban úszó tornyot több mint 30 kilométerről is látni lehet
Forrás: Ludovic MARIN / AFP

Kevesen tudják, hogy az étterem előtt kutatóközpont működött az Eiffel toronyban:

Az Eiffel-torony második szintjén Eiffel kutatóközpontot alakított ki, ahol asztronómiai, meteorológiai, aerodinamikai és fiziológiai kísérleteket, illetve egyéb teszteket végeztek.

Halálesetek:

Néhány vakmerő próbálkozás is fűződik a torony csúcsaihoz, ami végzetes halálestekhez vezetett. A legismertebb Franz Reichel esete: a Repülő Szabó 1912. február 4-én egy saját maga által készített ejtőernyővel ugrott ki 60 méteres magasságból, ám a szerkezet nem működött, ő pedig szörnyet halt.

Az Eiffel-torony nemcsak a franciák számára bír erős érzelmi töltettel, ami rengeteg mindent mesél, hanem globális szinten is kapcsolódást jelent a világ többi pontjához. Amerikában például sok utánzatot építettek, aminek egyszerűen megfejthető oka van — Európa egy izgalmas, egzotikus világ számukra, ami rejtélyes, de kevesen jutnak el oda— ezért több városban, Las Vegasban is megépítették a mását.

Érdekesség: Amerikában két város is a francia főváros nevét viseli.

Az Eiffel-torony megépítése minden emberi  képzeletet felül múlt. Kifejezi az emberi nagyságot, ami egy globális összetartozássá olvadt egybe, és a fejlődés hatalmát.

Mi az a Párizs-szindróma és hogyan kerülhetjük el?Az igazi Miss Dior, akit a Gestapo majdnem halálra kínzottÁtmennél történelemérettségin? Töltsd ki a kronológia kvízt az évszámokról és megtudod!

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.