A brit karácsonyi időszaknak van néhány állandó kelléke. Ilyen például a Yorkshire puding, a pulykavacsora, valamint a Mikulás. Santa Claus azonban eredetileg nem a ma szokásos piros összeállításban mutatkozott. A hagyományos brit Télapó kapucnis zöld köpenyt viselt magyal- vagy borostyánkoszorúval és bottal járt. Ajándékot sem vitt karácsonykor a gyerekeknek. A hangsúly inkább a gasztronómiai élvezeteken, vagyis az evésen és az ivászaton volt ez idő tájt.
Mielőtt a piros ruhájú Mikulás vitt volna játékokat az olasz gyerekeknek, La Befana, a seprűjén repülő boszorkány tette ugyanezt.
La Befana a nyolcadik század óta volt része az olasz folklórnak. A hagyományok szerint a három napkeleti bölcs betért a házába, miközben a kis Jézushoz tartottak Betlehembe. La Befana szállást adott nekik. Mikor arra kérték, tartson velük, a boszorkány nemet mondott. Később azonban megbánta, hogy így döntött, és megpróbálta utolérni őket. Ez soha nem sikerült neki. Ezért, hogy jóvátegye korábbi hibáját, december 6-án ajándékokat és édességeket oszt a jó gyerekeknek. A rosszaknak viszont be kell érniük néhány széndarabbal.
Spanyolországban nemcsak egy kedves figura ajándékozza meg a jó gyerekeket, hanem egyenesen három. A háromkirályok ünnepét megelőző napokban a spanyol ajkú országok gyermekei leveleket írnak kedvenc királyuk egyikének; Gáspárnak, Menyhértnek vagy Boldizsárnak, és ajándékokat kérnek tőlük. A gyerekek este a királyoknak édességet, az őket szállító tevéknek pedig szalmát hagynak kint. A cipőiket olyan helyre teszik, ahol a királyok könnyen észreveszik őket. Másnap aztán ajándékokat találnak bennük.
A Katalóniában honos Tio de Nadal az egyik legkülönlegesebb hagyomány. Miről is van szó? Egy mosolygós arcú farönkről, amely kikakálja az ajándékokat.
A gyerekek kidíszítik és ajándékokkal – dióval, aszalt gyümölccsel – halmozzák el a farönköt a karácsonyt megelőző napokban. Ez idő alatt egy takaróval melegen is tartják. Karácsonykor aztán a gyerekek a test működéséhez köthető dalokat énekelnek neki és addig püfölik, amíg az ki nem kakálja a remélt cukorkákat, ajándékokat.
A krampusz és a virgács fontosabb, mint a Mikulás
A Mikulás a jó gyerekeknek ajándékot hoz – leginkább gyümölcsöt, saját magát formázó csokoládét és sok helyen apró játékot. De ez így talán túl pozitív lett volna, hisz a bűnök már kisgyermekkorban is megjelennek. Így a jóságos Mikulás mellé kapcsolódik egy ellenpólus is, a gonosz krampusz. Az elnevezése a Krampen névből ered, mely karmot jelent a régi német nyelvben. Ő az, aki láncát csörgetve, virgáccsal a kezében halad éjszaka az utcákon, és meglesi az alvó gyerkőcöket. De ki is ő tulajdonképpen? Erre keressük most a választ. Olvasd tovább!
Sinterklaas a Mikulás holland változata. Ő hasonlít leginkább Szent Miklósra, a gyerekeket védelmező szentre, akiről a modern Mikulás legendáját mintázták. Sinterklaas csúcsos, piros püspöki süveget visel, miközben egy fehér ló hátán lovagol be a városokba. Bekopogtat az ajtókon, és ajándékot ad a gyerekeknek. Eközben a társa, Grumpus, láncokat csörget és azzal rémisztgeti a rossz gyerekeket, hogy elviszi őket. Az idők során Sinterklaasnak akadt egy másik kísérője is.
A 19. század közepe óta élt a holland néphagyományban a Mikulás és Fekete Péter alakja. Sinterklaas és segítője, Zwarte Piet, vagyis egy fekete mór ajándékozták meg a gyerekeket. Ekkoriban az emberek elfeketítették magukat, göndör parókát nyomtak a fejükre és harsány vörös rúzst kentek az ajkaikra, hogy minél élethűbb Fekete Péterek lehessenek. Ahogy azonban az ország egyre sokszínűbb lett, úgy vált ennek a szokásnak a megítélése egyre vitatottabbá, míg végül Fekete Péter egyre ritkábban tűnt fel a holland karácsonyi időszakban.
Oroszországban és Ukrajnában a Télapót Ded Moroznak hívják. Ezt a szláv mitológiai alakot gyakran ábrázolják varázslóként vagy gonosz szellemként. A hagyományok szerint elrabolja a rossz gyerekeket. De Ded Moroz személyisége sokat finomodott az elmúlt években. Szilveszterkor például bejárja a szláv régiót, főleg Oroszországot és Ukrajnát, hogy ajándékokat osszon a gyerekeknek Sznegurocska (Hóleány) nevű kísérőjével.
Joulupukkit, a finn Mikulást karácsonyi kecskének is becézik.
Mielőtt a skandináv szokások összefonódtak a modern Mikulás alakjával, a karácsonyi kecske egy gonosz szellem volt, akit a skandináv Odin istennel hoztak összefüggésbe. A hagyomány szerint a házakat járta és ajándékokat követelt, no meg a karácsonyi lakomák maradékait. Manapság Joulupukki szarvas szánjával még mindig a házakat járja, de már nem kér semmit, inkább ő ad. Mégpedig ajándékokat a jó gyerekeknek.
Tomte vagy Jultomten egy kerti törpe külsejű lény a svéd néphagyományban, akinek eredetileg az volt a feladata, hogy megvédje a parasztházakat a rossz szerencsétől. Bár ekkortájt az ördöggel hozták összefüggésbe, a modern időkben legendája összemosódott a Mikulás figurájával. Svédországban karácsonykor egy felnőtt családtag beöltözik Jultomtennek, és megkérdezi, „laknak-e itt jó gyerekek". Aztán szétosztja az ajándékkal teli zacskókat.
Norvégiában Nissen vagy Julenissen az Északi-sarkról jön, és épp úgy megajándékozza a gyerekeket, mint az általunk ismert Mikulás. A mi változatunkkal szemben viszont Julenissen szürke ruhát hord és fehér helyett szürke szakálla van.
Az izlandi karácsonyi legények alatt tizenhárom gonosz manót kell értenünk, akik ahelyett, hogy a Mikulás gyárában segítenének, megtréfálják a gyerekeket. A karácsonyt megelőző tizenhárom estén az izlandi gyerekek kiteszik az ablakpárkányra a cipőjüket. Közben pedig abban bíznak, hogy a tizenhárom manó egyike egy aprócska ajándékot rejt el bennük. A rossz gyerekek másnap csak rohadt krumplira számíthatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.