Divatos kifejezés vagy van valódi tartalom is van mögötte? Ki találta ki, mi a célja, hogyan valósítható meg a fenntarthatóság? Te sem igazán tudod a válaszokat? Segítünk.
Neked is az az érzésed időnként, hogy a fenntarthatóság csupán egy olyan kifejezés, amelyet az eladhatóság érdekében emlegetnek az érdekeltek egy-egy termékkel kapcsolatban? Nem csoda, manapság tényleg a csapból is a fenntartható fejlődés folyik, anélkül, hogy igazán tudnánk, hogy mit is kellene tennünk, hogy megvalósuljon a nem is tudjuk mi. Holott, a fenntarthatóság fogalma nem teljesen új, az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) már 1987-ben, a Közös jövőnk című jelentésében is használta. Az ENSZ 193 tagországa végül 2015-ben, egyhangúlag döntött úgy, hogy elkötelezi magát a kitűzött célok mellett és a fenntarthatóság útjára lép.
„A fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely úgy elégíti ki a jelen nemzedékek szükségleteit, hogy azzal nem veszélyezteti az elkövetkező generációk lehetőségeit saját szükségleteik kielégítésére.”
Azaz élj úgy, hogy azzal ne foszd meg az utódaidat az élhető jövőtől.
A tagországok céljai a szegénység felszámolásától az egyenlőtlenségek csökkentésén keresztül, a természeti erőforrások és az ökoszisztémák fenntartható kezelésének előmozdítására tett intézkedéseken és cselekedeteken át az igazságos gazdasági növekedésig terjednek. Ezeket az alábbi grafika mutatja be:
Az ENSZ tagállamai tehát 17 fejlődési célt határoztak meg, ezek mindegyike a jólét előmozdítását és a Föld védelmét tartja szem előtt. A fenntartható fejlődés 3 pilléren nyugszik, ezek: a társadalom, a környezet és a gazdaság, azaz a társadalmi felelősségvállalás, a környzetevédelem és gazdasági teljesítőképesség. Például, amikor egy cég előáll egy új termékkel, nemcsak a rövid távon elérhető legmagasabb profitot tartja szem előtt, hanem figyelembe veszi, hogy annak előállítása hosszú távon milyen hatással van a környezetre, a társadalomra. A gyártás során többek között az ökológiai lábnyoma, a károsanyag-kibocsátás és az energiafogyasztás csökkentése is fontos szempont számára, emellett a tulajdonosi és fogyasztói érdek mellett odafigyel a dolgozói és a környzetében élő közösségek igényeire is.
Ugyanez igaz kicsiben az egyes emberre is, az önérdek mellett számításba kell vennünk más emberek szükségleteit és azt is, hogy a saját jólétünk ne járjon a természeti erőforrások kizsákmányolásával, a környzetünk elpusztításával. A fenntarthatóság tehát lényegesen többet jelent a szelektív hulladékgyűjtésnél, a felelős otthoni vízgazdálkodásnál, de tény, hogy ezek is fontos részei; ha most még csak ennyit tudsz tenni, az is nagy segítség.
A fenntartható fejlődés útja nem könnyű, olykor rögös, mindannyiunktól plusz erőfeszítéseket kíván, de a bolygó és az utódaink jövője múlik rajta, ezért megéri megtenni minden tőlünk telhetőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.