Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor, a reneszánsz, a 18. század, a 19. század, a 20. század első évei és az 1920-as évtized egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, most következzenek a mozgalmas 1930-as évek. Annak is főként két heyszíne: az évtizedben eleinte a szabadosságáról, majd egészen másról közismert Berlin, valamint az első aranykorát épp ekkor élő Hollywood.
Hogy Berlin mennyire más város volt akár csak pár évvel korábban is, mint amely arcát aztán a náci hatalomátvétel (főleg persze az utána játszódó számtalan film és regény révén) a világ megismerhette, azt mostanában kezdi újra igazán felfedezni a világ — nyilván nem függetlenül attól, hogy az egyesülő Európában is az egyik (multi)kulturális főváros lett.
A húszas-harmincas években ez szintén így volt: itt működött a legkomolyabb színházi élet és filmgyártás Európában, az expresszionizmus és társai komplett művészeti mozgalmakat indítottak világhódító útjukra, a 20. század számos fontos német és ideköltöző alkotója Berlinben tevékenykedett, és hogy az éjszakai élet mennyire pezsgett (és mennyire toleráns volt), az ügyben elég csak felemlegetnünk a híres Kabaré című filmet.
(De ha valaki frissebb mozgóképre vágyik a témában, akkor a Babylon Berlin című új sorozat is ebben a korszakba és világba visz el, némi bűnügyi beütés kíséretében.)
Ebbe a közegbe érkezett meg fiatalon Marlene Dietrich, és ebből a közegből nött ki sztárrá, aki aztán Amerika felé vette az útját. Porosz rendőrtiszti családból származott, és egész életében jellemző volt rá a céltudatosság, a kemény akarat — és a vágyaiért kitartóan küzdő nő képe igazán ebben a korszakban vált elfogadottá, sőt vonzóvá.
Marlene Dietrich emellett különösen igéző, szinte időtlennek ható kisugárzással és külsővel rendelkezett: fiatalon gyakran idősebbnek hitték, egy életkor felett pedig mintha nem is öregedett volna tovább. Egészen kislány korában már a költészet iránt érdeklődött, később hegedűművésznek tanult, és csak azután jött a színésznői pálya, amelyen viszont csak harminc éves kora felett futott be igazán. Ezután pedig alig változott a vásznon: a '30-as és az '50-es években készült filmjeiben is szinte ugyanazt a külsőt és karaktert láthatjuk.
Az első igazán nagy sikert A kék angyal című német film hozta el számára 1930-ban, mely az erotikusan kivillantott hosszú lábait és a fátyolos énekhangját valódi védjegyekké tette. Csakúgy, mint a kiismerhetetlen, a férfiak szívét összetörő és őket végzetbe taszító „femme fatale” szerepkörét, ami Dietrich egész pályafutását végigkísérte — nyilván nem véletlenül, hiszen ez állt neki a legjobban, ez állt hozzá a legközelebb. Ez a szereptípus pedig épp a virágkorát élte: Amerikában már a cikksorozatunk előző részében is említett vampokkal az 1920-as évektől kezdve, Európában az 1930-as évektől igazán.
Marlene Dietrich legendájához és szexszimbólum státuszához pedig az is hozzájárult, hogy az életben is femme fatale volt. Nagyon fiatalon ment férjhez, és egészen a párja haláláig kitartott a házastársa mellett, hűséges viszont nem volt: a belőle áradó (bi)szexualitás sorban szedte az áldozatait, Gary Coopertől John Wayne-en át Kennedy elnökig, nem is beszélve számos pályatárs színésznőről.
Viszont igazán egyiküket sem tudta közel engedni magához, ezért is váltogatta őket. A férje ellenben mindig ott volt a számára, és tudott is a felesége ügyeiről, valamiféle cinkos szövetség lehetett kettőjük között: Dietrich nem egyszer a férjével nyittatta ki a hozzá írott szerelmes leveleket, miközben megjegyzéseket tett rájuk — és persze az őket küldő férfiakra.
Marlene Dietrich szexepiljére az ekkoriban aranykorát élő, sztárkultuszban tobzódó, anyagi és művészi értelemben is prosperáló Hollywood is vevő volt, a harmincas évek politikai változásai pedig szintén a tengerentúl felé lökték a színésznőt. Amikor igazán nemzetközi sztár lett, elsősorban Amerikában élt és forgatott, ódzkodva az otthon helyzettől. A hatalomra jutó náci párt azonban megpróbálta hazacsábítani, a Harmadik Birodalom emblematikus sztárjává tenni, ennek érdekében pedig mesés ajánlatokkal bombázták.
Dietrich azonban nemet mondott, sőt 1939-ben, épp a második világháború kitörésének évében felvette az amerikai állampolgárságot is.
A háború éveiben pedig (ekkori szerelme, a francia ellenállásban harcoló Jean Gabin példáját követve) aktívan küzdött a nácizmus eszméi ellen: nyíltan kiállt az általa fontosnak tartott értékekért, az amerikai hadsereg külföldön harcoló csapatait pedig rendszeresen látogatta és előadásokat tartott nekik. A második világháború után nemzetközi kitüntetéssel is elismerték a tevékenységét.
Egy szexszimbólum örökre szexszimbólum marad, és Marlene Dietrich mindent meg is tett annak érdekében, hogy ne is emlékezhessenek rá másként az emberek. Az ötvenes évektől kezdve fokozatosan leállt a színészkedéssel, 1953 után már csak kabarékban, énekesnőként lépett színpadra, és filmekben is csak elvétve, apró szerepekben tűnt fel. A hetvenes évek után pedig már azokban sem: teljesen visszavonult párizsi otthonába. Így amikor 1984-ben a híres német színész, Maximilian Schell (Szabó István Mephistójának címszereplője) dokumentumfilmet forgatott az életéről Marlene címmel, akkor az idős Dietrich csupán a hangját kölcsönözte a filmhez, az arcát már nem. 1992-ben, 91 éves korában hunyt el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.