Az, hogy napi hány pisilés normális, személyenként eltérhet, de vannak általános normák, amelyek segíthetnek a tájékozódásban. A Cleveland Clinic szakértői összegyűjtötték azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják a napi vizelések számát, és arról is beszéltek, mikor érdemes orvoshoz fordulni.
Dr. Courtenay Moore urológus elmondta, hogy általában a napi 6-8 alkalommal történő vizelés tekinthető normálisnak. Attól függ, mennyi folyadékot fogyasztunk és az milyen típusú. „Ha sok vizet iszol, valószínűleg gyakrabban kell pisilned” - magyarázza.
A víz mellett más italok is befolyásolhatják a vizelés gyakoriságát. Az alkohol és a koffeintartalmú italok, mint a kávé vagy a tea vízhajtó hatással bírnak, ami növelheti a vizelési ingert. Ezen italok fogyasztása növeli annak valószínűségét, hogy a szokásosnál többször kell mosdóba mennünk.
Ha naponta több mint nyolcszor megy valaki mosdóba, vagy ha éjszaka gyakran vizelés ingerre ébred, az már polyuria (gyakori vizelés inger) lehet. Ez nem betegség, ami tünet, ami különböző betegségeket jelezhet, például cukorbetegséget, hólyagproblémákat vagy akár túlzott folyadékbevitelt is. A gyakori vizelés hátterében fertőzések is állhatnak, például húgyúti fertőzés, amely irritálja a húgyhólyagot, és így gyakori vizeletürítést okoz.
Ha kevés vizelünk, az is problémás lehet. Ha naponta csak kétszer vagy háromszor pisilünk, az kiszáradást jelezhet. „Amikor kevesebbet pisilsz, az annak a jele, hogy a szervezet nem kap elegendő folyadékot” – mondja Dr. Moore. Ez növeli a húgyúti fertőzések és a vesekövek kialakulásának kockázatát is.
Bár a vizelési szokások személyenként eltérnek, fontos, hogy figyejünk a változásokra. Ha a normálisnál gyakrabban vagy ritkábban kell pisilnünk, és ez már zavarja a mindennapokat, érdemes szakemberhez fordulni. Dr. Moore hangsúlyozza, hogy például az éjszakai vizelés (noktúria) például jelezhet húgyúti problémákat vagy más egészségügyi gondokat, például szívelégtelenséget is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.