Tisztálkodási és higiéniai termékekből 142%-kal, fertőtlenítőszerből 91%-kal több fogyott az
adott időszakban az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszerek között tarolt a
cukor, a liszt és a száraztészta, derült ki a Nielsen hiper-, szupermarketek és drogériák
szkennelt adatain alapuló összesítéséből.
A fogyasztók aktívan töltik fel a „járványkamrát" az új koronavírus (COVID-19) és a potenciálisvilágjárvány keltette aggodalmak hatására, és elkezdték az alapélelmiszerek, beleértve a cukor, aliszt, a rizs, valamint az étolaj betárazását. A felvásárlási hullám a nem-élelmiszerkategóriákat isutolérni látszik.
2019-ben a hazai kiskereskedelem forgalma mintegy 2500 milliárd forintot tett ki, ami heti átlagban
12 milliárd forintot jelent (a kiugró szezonális periódusok átlagolását is beleértve). Az év kilencedik
hetében (2020. február 24. és március 1. között) a heti értékbeli forgalom a nemzetközi láncok
szkennelt adatai alapján a kiskereskedelemben 12 milliárd forint volt, ami közel 25 százalékkal
haladja meg az előző év azonos periódusát.
„Mivel a vásárlási magatartás krízishelyzetben eltérő lehet a normálisnak tekinthető, akár
szezonálisan kiugró időszakokhoz képest, úgy gondoljuk, hogy a kiskereskedelemre való hatás
ciklusa rövidebb lesz" – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect magyarországi ügyvezetője.
„Az érintett kategóriák fellendülése mellett egyéb termékek iránt is növekszik majd a kereslet"
Rohamosan növekedett az egészségvédelmi termékek iránti kereslet: A hazai kiskereskedelmi
egységek polcairól átmenetileg elfogytak a fertőtlenítők és kéztisztítószerek; az előbbiből február
utolsó hetében 91%-kal több fogyott az előző év azonos időszakához képest. A tisztálkodási és
higiéniai szereknél ennek mértéke 142%, vitaminok esetében pedig 108%. A kézfertőtlenítők
értékbeli forgalma 73%-kal nőtt.
A fogyasztók megkezdték az alapvető termékek beraktározását: a Nielsen adataiból kiviláglik, hogy a
nemzetközi kereskedelmi láncokban 2020 kilencedik hetében a cukor értékbeli forgalma 178%-kal
ugrott meg az előző év azonos időszakához képest. A liszt értékesítése 168%-kal nőtt, de nagy
tételben vásároltak száraztésztából, rizsből és étolajból is.
A tartós élelmiszerek között kimagaslóan nagymértékben (100+%) fogyott a különféle konzervekből,
de a zacskós leves, a tartós tej és a fagyasztott zöldségek értékesítése is jelentősen megnövekedett.
Mindez azt jelzi, hogy a félelem arra készteti a fogyasztókat, hogy felkészüljenek egy esetlegesenelhúzódó járványra és karanténhelyzetre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.