Colin Firthről pedig már tudhatjuk, hogy kiváló mindenféle kifogástalan modorú angol úriember megjelenítésében, legyen az akár egy romantikus ideál (mint Mr. Darcy), akár az első számú brit gentleman, azaz maga a király (mint VI. György, akinek a szerepéért még Oscart is kapott). Ezúttal egy amerikai filmben és történetben kell helytállnia, ebből következően pedig hiába játszódik a sztori nagy része Angliában, mégsem előny a hazai pálya: hősünk angolsága folyton-folyvást kifigurázás tárgya lesz. Annál is inkább, mert ráadásul egy álmodozó angol úriember ő: az általa elképzelt tervek és a valóság optimális változatai valahogy sosem esnek végül egybe a tényleges eseményekkel.
Aki ilyen típusú személyiség, az ne kezdjen bűncselekmény szervezésébe, gondolhatnánk, de hát ezt a kitételt a Coen testvérek szinte összes filmje kapcsán elsüthetnénk (Fargo, Véresen egyszerű, Égető bizonyíték) - náluk gyakran keverednek arra alkalmatlan emberek a maguk kisszerű céljaival váratlanul rázós szituációkba, amiből általában aztán (fekete) humor fakad. Jelen esetben egy szélhámos- és szajréfilmbe oltott vígjáték, amelynek ezúttal csak a forgatókönyvét jegyzik a Coen testvérek, a rendezést ráhagyták a megbízható hollywoodi iparos Michael Hoffmanra (Szentivánéji álom, Szép kis nap).
A magyar címében rettenetes szóviccel büntető Dől a moné története egy műkincs (igen, egy Monet-festmény, értjük, ugye, haha) körül forog. Ennek hamisított mását próbálja meg rásózni egy festményszakértő (Firth) az ő rettenetesen gazdag és még annál is taplóbb főnökére (Alan Rickman), kvázi bosszúból a munkahelyi szenvedésekért - meg persze a pénzért. Ennek érdekében igénybe veszi egy öreg festménymásoló és egy dögös texasi maca (Cameron Diaz) segítségét, és persze utóbbiba szépen bele is zúg. De ez még csak a kezdet, a terv egyéb részei sem úgy alakulnak, ahogyan azt ő elképzeli.
A film laza adaptációja egy 1966-os mozinak, amelyet Gyalogáldozat címen játszottak, és amiben Michael Caine alakította a főszereplőt (Colin Firth a szemüvegével és a játékstílusával meg is idézi őt). Abban a filmben még hangsúlyosabb volt a főhős képzelete és a valóság közti feszültség, ami humorforrásként és dramaturgiai eszközként is kiválóan tudott működni. Ennek a helyét az új változatban legtöbbször olcsó poénok váltották fel, mint például egy alsógatyás villantás a hotel erkélyén, vagy arcon csattanó ökölütések a legváratlanabb pillanatokban. Kár érte, mert a Dől a moné amúgy egy igazi régi vágású, könnyed ujjgyakorlatként levezényelt és eljátszott elegáns komédia lehetett volna az ilyenkor szokásos ellentétes karakterek szerencsétlenkedéseiről. De ne legyünk szigorúak: jobb pillanataiban most is az.
Tippünk: Nézd meg a film előzetesét!
|
Kiknek ajánljuk?
- akik egy kis könnyed, mosolyogtató szórakozásra vágynakKiknek nem ajánljuk?
- akik egy Coen-filmre számítanakPortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.