Az egész filmes világot felzaklatta az októberben történt tragédia. A baleset jogi szálait dr. Györei Péter ügyvéd segített kibogozni - írja a Blikk.
Dr. Györei Péter írása:
A történet lényege, hogy Baldwin – miközben állítólag egy jelenetet próbáltak – az új-mexikói Bonanza Creek Ranch nevű díszletfaluban 2021 október 21-én éles lőszerrel keresztüllőtte Halyna Hutchins operatőrt, úgy, hogy a lövedék súlyosan megsebesítette a hölgy mögött álló rendezőt, Joel Souzát is.
Baldwin büntetőjogi felelősségének megítélése azon múlik, hogy vajon kötelessége lett volna ellenőrizni azt, hogy neki átadott Colt 45-ös hatlövetű forgótárában nincs-e véletlenül éles lőszer, vagy pedig helyesen járt el, amikor vakon megbízott a segédrendező közlésében, miszerint a fegyver „hideg", azaz csak vaktöltényt tartalmaz.
Amennyiben volt olyan ellenőrzési kötelesség, amelyet Baldwin elmulasztott, úgy az új-mexikói büntetőjog szerint gondatlan emberölésért felelne, amelyet az ottani törvény maximum 18 hónap szabadságvesztéssel sújt. (Ami ezen meglehetősen enyhe büntetési tétel esetén azt jelenti, hogy még elítélés esetén is körülbelül fél év után kijöhetne a börtönből.)
Úgy tűnik azonban, hogy Baldwinnak nem volt kötelessége, hogy a fegyvert használat előtt ellenőrizze: a filmforgatásokon történő fegyverkezelést a szövetségi jog nem szabályozza, Új-Mexikóban az állami jog sem, hanem iparági és szakszervezeti irányelvek adnak útmutatást a helyes gyakorlathoz. Ezek ugyan előírják többek között, hogy a filmforgatásra tilos éles lőszert bevinni és egyértelművé teszik a kötelezően jelenlevő fegyvermester felelősségét a biztonságért, azt viszont nem követelik meg, hogy a jelenetére készülő színész maga is ellenőrizze a kapott fegyvert. (Van, aki azért extra óvatos: Gorge Clooney nyilatkozta Baldwin balesete kapcsán, hogy ő bizony minden alkalommal ellenőrzi a kellékpisztoly tárát, és azt a körülötte állóknak is bemutatja.)
Azzal, hogy a büntetőügyet megússza, természetesen nem érnek véget Alec Baldwin gondjai. A két árvát maga után hagyó 42 éves Halyna Hutchins operatőr családja és a súlyosan megsebesített rendező számára – megegyezés vagy polgári per eredményeként – kifizetendő kártérítés súlya, valamint romokban heverő karrierjének életben tartása Alec Baldwin életének további részét alapvetően meg fogja határozni.
A büntetőjogi felelősség azonban elsősorban a fegyvermester, Hannah Gutierrez-Reed vállán fog nyugodni, illetve azon producerén, aki úgy döntött, hogy egy – nyilván jóval drágább - ex-rendőr vagy katona helyett ezt a kevés gyakorlattal rendelkező 24 éves hölgyet szerződteti a felelősségteljes fegyvermesteri munkára. Gutierrez-Reid pillanatnyilag azzal védekezik, hogy valamiféle „szabotázs" eredménye lehetett a baleset. (Tudvalevő ugyanis, hogy éppen a tragédiát megelőzően több stábtag felmondott a producerek filléreskedése, a túlzott munkateher, a nem megfelelő elszállásolás miatt.)
Azt is tudni azonban, hogy a végzetes forgatás előtti este a stáb egyes tagjai kikapcsolódásként sivatagi lövészetet rendeztek a kellékfegyverekkel – elképzelhető, hogy ily módon került éles lőszer a másnapi forgatásra.
Az biztos, hogy Gutierrez-Reed elhanyagolta azon kőbe vésett fegyvermesteri kötelességét, hogy a használt kellékfegyvert és lőszert személyesen ellenőrizze, és azok – tárolási helyük elhagyásától oda visszakerülésükig – folyamatosan a személyes ellenőrzése alatt álljanak. A forgatási nap kezdetén a használandó fegyverek egy asztalkára lettek kirakva felügyelet nélkül, majd azt onnan David Halls segédrendező vette el, és adta Baldwin kezébe, a megnyugtató „cold gun" felkiáltás kíséretében.
David Hallshoz szintén jutányos áron jutottak a másodvonalbeli, kis költségvetéssel tervezett Rust takarékoskodó producerei, ugyanis neki – csakúgy, mint Gutierrez-Reednek – már megelőzőleg is több hanyag fegyverkezelési ügye volt, ezért komolyabb költségvetésű produkcióban nem számíthatott már megbízásokra.
A tanulság: sokszor az kerül a legtöbb pénzbe, ami olcsó(nak tűnik). A Rust producerei (akik közt ott van Alec Baldwin is) addig spóroltak a költségeken, amíg végül a – most már soha el nem készülő – film ára egy emberélet, valamint Baldwin vagyonának tetemes része lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.