Föltámadott a tenger (1953)
A maga korának igazi szuperprodukciója a Föltámadott a tenger: hatalmas költségvetéssel, statiszták ezreivel, hazai színésznagyságok egész sorával, két és fél órás játékidővel, a története középpontjában a címet is jegyző Petőfivel, valamint Bemmel és egy fiktív, a népet képviselő kisemberrel. A készítésének ideje, azaz a Rákosi-korszak pedig rajta hagyta a nyomát a filmen is: a történet nem a szabadságharc végével, hanem a nagyszebeni győzelemmel zárult. Akkoriban ugyanis azt már nem lehetett megmutatni, hogy megérkeznek az orosz csapatok, leverni a függetlenségükért küzdő magyarok harcát.
A kőszívű ember fiai (1964)
Mindmáig a legismertebb és legnépszerűbb 48-as filmünk.A kőszívű ember fiai: Jókai Mór története klasszikussá váltt regényben és a mozivásznon is. De hát lehet jobb filmes sztori annál, mint hogy három, hatalompárti családban nevelkedett fiútestvér útja hova vezet a szabadságharc kitörésekor, miközben egymást keresztező sorsukat szerető vagy rosszakaró nők, jégmezőn támadó farkasok, párbaj és mártíromság alakítják? Várkonyi Zoltán igazi kosztümös-romantikus kalandfilmet rendezett a regényből, nemzetközi színvonalon.
Szegénylegények (1966)
Jancsó Miklós rendezése nemcsak a hazai, de az egyetemes filmtörténetben is kiemelkedő jelentőségű remekmű. A története közvetlenül a szabadságharc leverése után játszódik, a szereplői pedig maguk is a harcok résztvevői, és minden képkockájában ott a szabadság és a szabadság elnyomásának sosem múló tanulsága. Igazi univerzális parabola, a Sáncba zárt betyárok örökérvényű története.
80 huszár (1978)
A szabadságharc kitörésekor a magyar huszárezredek nagy része külhonban állomásozott, a forradalom hírére azonban hazaindultak, megtagadva ezzel a császári hadsereggel szembeni kötelezettségüket, kockáztatva a dezertálásért járó legsúlyosabb büntetést is. Az 1848-49-es szabadságharcról készült magyar filmek közül Sára Sándor filmje a legdrámaibb, legemberközelibb, legtorokszorítóbb. Miközben még csak nem is a szabadságharcban játszódik, hanem az oda vezető úton:hőseinek le kell győzniük az üldözőiket, az út veszélyeit és önmagukat is.
A Hídember (2002)
Beremény Gézai grandiózus filmje Széchenyi István életének több évtizedét is felöleli, és leginkább azt a folyamatot mutatja be, hogyan lett egy német anyanyelvű, Habsburg-pártinak nevelt könnyelmű fiatal nemesből „A legnagyobb magyar". Ennek a történetnek pedig része, sőt meghatározó, tragikus fordulata a szabadságharc is, amelyet Széchenyi nem is igazán így képzelt megvalósítani.
Kincsem (2017)
Tudjuk, hogy a Herendi Gábor rendezte sikerfilm már jóval a szabadságharc után játszódik, de annak eseményei mégis alapvetően meghatározzák a történetét és a karaktereit. Hiszen a film főhőse 1848-49-ben vesztett el mindent, és emiatt lett belőle léha aranyifjú, akinek aztán egy csodaló felbukkanása ad életcélt: a múlt határozza meg a film szerelmi szálát is, hisz hősünk épp annak az osztrák főnemesnek a lányába szeret bele, aki a szabadságharc idején elveszejtette az apját.
Guerilla (2019)
Alulnézetből, a bevonult nemzetőrök és korabeli kiskatonák szemszögéből mutatja be a korabeli eseményeket Kárpáti György filmje. A Guerilla történetének idején a megszálló orosz csapatok már bevonultak Magyarországra, és lépésről lépésre, kegyetlenül számolták fel a nemzeti szuverenitásért küzdő, még megmaradt ellenállást. A film lelkiismeretfurdalástól gyötört főhőse pedig elindul megkeresni a testvérét, aki annak idején helyette vonult be a seregbe.
Még több filmajánló a Life.hu-n:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.