Jamal lánya a The New York Times című lapnak azt mondta, édesapja prosztatarákban szenvedett, vasárnap hunyt el.
Jamal Frederick Russell Jones néven született a pennsylvaniai Pittsburghben 1930-ban. Szerény körülmények között élő fekete családban nőtt fel. Édesapja acélgyári munkás volt, édesanyja házvezetőnő. 1950-ben áttért az iszlámra. Az első zongoráját édesanyjától kaptai. Első jelentős sikere az 1958-ban megjelent, Ahmad Jamal at the Pershing: But not for me című albuma volt, amely több mint száz héten át szerepelt a slágerlistákon.
A The New York Times szerint ez volt akkoriban az egyik legnagyobb példányszámban eladott instrumentális lemez, amivel kevés jazz-zenész büszkélkedhet.
A polgárjogi küzdelmek idején, amikor jazz-zenészek többsége nyíltan állást foglalt, Jamal nem állt be egyik táborba sem. Ezt tükrözte The Awakening című, 1970-ben megjelent lemeze is, amelyen visszautasította a kor összes politikai szlogenjét. Stílusát a zenetörténészek úgy írják le, hogy Ahmad Jamal szerette a meglepetésre építeni muzsikáját, a hirtelen szünetekre, a csend alkalmazására, a romantikus hangsúlyokra, melyeket egyszerre dinamikusan és lágyan adott elő.
"Szenvedéllyel élek, és ha az ember érdekes életet él, akkor folyamatosan felfedez új dolgokat" - mesélte titkáról 2012-ben az AFP francia hírügynökségnek. "A zenészek virágba borulnak, építik magukat. Néhány alapvető dolog ma is változatlan a zenémben, mint például a melódia, de a hang sűrűsége változott a korral, a ritmikus részek kidolgozottabbak" - magyarázta.
A jazzt amerikai komolyzenének nevezte.
"Az európai komolyzenét Bach, Brahms, Ravel, Debussy, Beethoven, Chopin határozza meg. Az amerikai komolyzenét pedig Duke Ellington, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Sydney Bechet" - fejtette ki 2017-ben a Teleramának adott interjúban.
Ahmad Jamal mintegy hét évtizedes karrierje során több mint 80 albumot jelentetett meg, és a műfaj olyan óriásaira volt hatással, mint Miles Davis és McCoy Tyner.
"Minden ihletem Ahmad Jamalból fakad" - mondta róla Miles Davis.
Jamal 2017-ben életművéért Grammy-díjat kapott, és szinte az utolsó percig a billentyűkön jártak az ujjai.
"Mindig fejlődöm. Amikor csak leülök a zongorához, mindig támadnak új ötleteim" - mondta 2022 végén a The New York Timesnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.