Kevés megosztóbb jelenség létezik, mint a Fekete Péntek: egyesek órákig kutatják a kihagyhatatlan ajánlatokat, mások olcsó marketingfogásnak tartják. Hol lehet az igazság? Ehhez tekintsük át együtt a Black Friday kaotikus történetét!
Minden az 1950-es években, a kapitalizmus és fogyasztói társadalmak fellegvárának számító Egyesül Államokban kezdődött. Észak-Amerikában ugyanis november hónap negyedik csütörtökén ünneplik a Hálaadást, vége pedig hagyományosan a karácsonyi bevásárlási időszak kezdetét jelentette.
A fogyasztói társadalom és kapitalizmus erősödésével az üzletek óriási Black Friday akciókat kezdtek hirdetni, amivel növelték az egy vásárló pénzköltésének mértékét. Ez igencsak jövedelmező taktikának bizonyult, mert az akciók hatására soha nem látott mértékű költekezésbe kezdtek a fogyasztók.
A Black Friday kifejezés már a 19. század óta használatban volt, először 1869-ben használták egy pénzügyi válság esetében.
Csakhogy ez hatalmas közlekedési káosszal és robbanásszerűen megnőtt forgalommal járt, ami a rendőrök és bolti dolgozók számára maga volt a tatárjárás. A Black Friday kifejezést végül a philadelphiai rendőrség aggatta az eseményre. Az üzletek megkísérelték a kevésbé negatív "Big Friday" névre módosítani, törekvésük azonban kudarcot vallott.
Az 1980-as évek végétől a 2000-es évek közepéig tartott a Black Friday akciók fénykora – vagy épp sötét középkora. Az önmagából kivetkőzött fogyasztók marakodását ábrázoló videók többsége ebből az időszakból származik. De mire volt ez a nagy felhajtás?
Amerikában a Black Friday idején 50-70%-os kedvezményt adtak, első sorban szórakoztató elektronikai eszközökre, így tévékre, konzolokra.
Az akkoriban igen keresett termékeken lévő hatalmas akciók kihagyhatatlan ajánlatok voltak, amire a vásárlók ráharaptak. A boltok előtt felvert sátortáborok és a tolongó tömeg remek marketing eszköznek bizonyult, így a fekete péntek népszerűsége csak fokozódott. Sajnos a tömegben nem voltak ritkák a balesetek, halálesetek sem.
A marketingesek hamar felfedezték a black friday-ban rejlő potenciált, így csakhamar világszerte elkezdtek hasonló akciókat hirdetni. Hálaadás nélkül azonban ezek nem voltak többek üres marketingstratégiánál, ráadásul a kedvezmények is megálltak 20-30%-nál.
Az utóbbi években leginkább a vásárlási szokások miatt egyre csak veszít népszerűségéből a Black Friday, jellemzően online felületekre költözött, de még Amerikában is csökkent az akciók mértéke. Számos áruházlánc pedig már október végén meghirdeti a Black Friday leárazásokat, még jobban elvéve eredeti lényegét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.