Bigámiától a háziasszonyságig – A japán házasság története

japán, házasság, történelem
Shutterstock - SAND555UG
történelem házasság Japán
A japánoknak mélyen gyökerező meggyőződésük van a házassággal kapcsolatban: szerintük a férjnek kell a családfenntartónak lennie, míg a feleség dolga, hogy otthon maradjon és nevelje a gyerekeket. De miért alakult ez így?

A házasság intézménye és a felek leosztott szerepei sokat változtak az elmúlt évszázadok alatt Japánban. 

japán, házasság, történelem
A japán házasságok jócskán átalakultak az utóbbi évtizedekben.
Forrás: Shutterstock

Hogyan néz ki a házasság Japánban? 

  • A kezdetek

Az ókori Japánban az olyan házasságok voltak jellemzőek, amelyekben a férj és a feleség nappal a családi otthonukban tartózkodott, a férj pedig éjszaka a feleség otthonába látogatott. Ez a kettős berendezkedés lehetővé tette, hogy a feleséget és gyermekeit az a falu vagy kollektíva támogassa, ahol a feleség lakott. 

A férj és a feleség külön életet élt a saját falusi közösségében, így a feleségek megélhetése nem függött a férjtől.

Abban a korban, amikor a gyerekek elsősorban munkaerőt jelentettek, a gyermek apjának kiléte nem volt probléma, és a férfiak és nők számára is elfogadható volt, hogy több partnert tartsanak.

  • A férfi az úr

A nyolcadik század körül a ritsuryō jogrendszer felállítása elősegítette a patriarchális rendszer kialakulását, így általánossá vált, hogy minden család élén egy férfi tag, általában a legidősebb fiú állt. A feudális időkben az ambiciózus harcosok egyéni hírnevet és vagyont szereztek a politikában és a háborúban, és a szamurájok sikeres tagjai gyermekeikkel együtt a patrilineáris származásra helyezték a hangsúlyt, amely később az alsóbb osztályokra is átterjedt. 

A kereskedők sikere viszont attól függött, mennyire jók a munkájukban, az emberek pedig nagyra becsülték az üzleti érzéket. Ennek eredményeként folytatták azt a gyakorlatot, hogy lányaikat hozzáértő kereskedőkhöz adták feleségül, ha legidősebb fiuk tehetségtelennek bizonyult az üzleti életben.

 A Meidzsi-korszakra (1868–1912) a patriarchális rendszer teljesen beépült a társadalomba. A Meidzsi polgári törvénykönyv létrehozta a koshukent, azaz a családfőre ruházott törvényes felhatalmazást, amely általában a legidősebb fiúra szállt át, akinek bele kellett egyeznie egy családtag házasságába, vagy meg kellett határoznia, hol éljenek majd a gyerekek. 

Egy másik törvény, amelyet ma emberi jogok megsértésének minősülne, kikötötte, hogy csak a törvényes első fiú örökölhet vagyont: a lányok és a többi fiú egy fillért sem kap. 

Továbbá csak a feleséget lehetett bűnösnek találni házasságtörésben. Ez a nemek közötti egyenlőtlenség az apai ág fenntartásának szükségességéből fakadt.

  • A változás kora

Az 1947-ben kihirdetett japán alkotmány megváltoztatta a japánok házassághoz való hozzáállását a háború utáni korszakban. Az Alkotmány előírta, hogy a házasság közös megegyezésen alapul, és közös együttműködéssel, a férj és a feleség egyenlő jogaival valósulhat meg. Röviddel a második világháború vége után a japán lakosság fele olyan elsődleges iparágakban dolgozott, mint a mezőgazdaság, az erdőgazdálkodás és a halászat.

 A mezőgazdasági falvakban élő férjes asszonyok általában gazdafeleségként élték le az életüket, és fontos munkaerőforrások voltak, emiatt kevés idejük maradt a háztartási feladatokra.

 Ehelyett a gyerekekről a közösség gondoskodott, általában nyugdíjas gazdák, sőt az is gyakori volt, hogy a nagyobb gyerekek vigyáztak a csecsemőkre. 

  • Gazdafeleségből háziasszony

A gyerekek nevelésének körülményei nagyon hasonlítottak Japán ősi kettős házassági rendszeréhez, de a japán gyors gazdasági növekedés időszaka megváltoztatta a helyzetet. Több dolgozó férfi vállalt fizetett állást, és a külvárosi otthonokból a belvárosi irodákba való ingázás általánossá vált. 

A vállalatok férfiak által uralt jellege azt jelentette, hogy míg a férfiaknak bőséges munkalehetőségük volt, kevés olyan munka volt, amely biztosította a nők megélhetését. A nők gazdasági túlélését a házasságkötés jelentette, és ekkortájt kezdték el a házasságot örök foglalkoztatásként leírni – abban az értelemben, hogy egy nő soha nem vonulhat vissza attól, hogy otthonáról és családjáról gondoskodjon.

 Ennek eredményeként kialakult az a családmodell, ami az irodista férjet és az otthon maradó háziasszonyt jelentette. 

  • Az infláció hatása a házasságra

A Japán gazdaság egészen az 1990-es évekig dübörgött, amikor a recesszió és defláció miatt rosszabbra fordult a helyzet, amihez a pároknak is alkalmazkodniuk kellett. 1997-ben már meghaladta azon háztartások száma, ahol mindkét fél dologik azoknak a számát, ahol a feleség háziasszonyként otthon maradt. Ez a tendencia egyébként a mai napig jellemző. 

A nőket azonban általában nem állandó jelleggel és alacsonyabb fizetéssel veszik fel, emiatt továbbra is a férfiak a fő családfenntartók annak ellenére, hogy a női alkalmazottak aránya egyre növekszik és a legtöbb nőtől elvárják, hogy ugyanazokat a háztartási feladatokat lássák el, mint az otthon maradó elődeik.

  • Elvárások a nők felé

Egy másik fejlemény, hogy egyre kevesebb házaspár dönt úgy, hogy otthonát a szüleivel vagy a sógorával osztja meg, vagyis már nincs olyan ember, aki segíteni tudna a gyerekek gondozásában vagy a házimunkában, ráadásul a nők feladataként aposztrofálják idős rokonaik gondozását is. 

A nagy kérdés, hogy hogyan érinti a nőket, illetve a házasságokat ez a rengeteg, egyre növekvő nyomás, amiket a nők felé támasztanak.

Sokak szerint el kellene rugaszkodni a megszokott elvárásoktól, mi szerint a férj egyetlen feladata a karrier kialakítása, míg a nőknek emellett minden mást is menedzselniük kell. Japánnak olyan társadalmat kell teremtenie, amelyben nemtől vagy családi állapottól függetlenül mindenki képes a legtöbbet kihozni képességeiből.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.