A házasság intézménye és a felek leosztott szerepei sokat változtak az elmúlt évszázadok alatt Japánban.
Az ókori Japánban az olyan házasságok voltak jellemzőek, amelyekben a férj és a feleség nappal a családi otthonukban tartózkodott, a férj pedig éjszaka a feleség otthonába látogatott. Ez a kettős berendezkedés lehetővé tette, hogy a feleséget és gyermekeit az a falu vagy kollektíva támogassa, ahol a feleség lakott.
A férj és a feleség külön életet élt a saját falusi közösségében, így a feleségek megélhetése nem függött a férjtől.
Abban a korban, amikor a gyerekek elsősorban munkaerőt jelentettek, a gyermek apjának kiléte nem volt probléma, és a férfiak és nők számára is elfogadható volt, hogy több partnert tartsanak.
A nyolcadik század körül a ritsuryō jogrendszer felállítása elősegítette a patriarchális rendszer kialakulását, így általánossá vált, hogy minden család élén egy férfi tag, általában a legidősebb fiú állt. A feudális időkben az ambiciózus harcosok egyéni hírnevet és vagyont szereztek a politikában és a háborúban, és a szamurájok sikeres tagjai gyermekeikkel együtt a patrilineáris származásra helyezték a hangsúlyt, amely később az alsóbb osztályokra is átterjedt.
A kereskedők sikere viszont attól függött, mennyire jók a munkájukban, az emberek pedig nagyra becsülték az üzleti érzéket. Ennek eredményeként folytatták azt a gyakorlatot, hogy lányaikat hozzáértő kereskedőkhöz adták feleségül, ha legidősebb fiuk tehetségtelennek bizonyult az üzleti életben.
A Meidzsi-korszakra (1868–1912) a patriarchális rendszer teljesen beépült a társadalomba. A Meidzsi polgári törvénykönyv létrehozta a koshukent, azaz a családfőre ruházott törvényes felhatalmazást, amely általában a legidősebb fiúra szállt át, akinek bele kellett egyeznie egy családtag házasságába, vagy meg kellett határoznia, hol éljenek majd a gyerekek.
Egy másik törvény, amelyet ma emberi jogok megsértésének minősülne, kikötötte, hogy csak a törvényes első fiú örökölhet vagyont: a lányok és a többi fiú egy fillért sem kap.
Továbbá csak a feleséget lehetett bűnösnek találni házasságtörésben. Ez a nemek közötti egyenlőtlenség az apai ág fenntartásának szükségességéből fakadt.
Az 1947-ben kihirdetett japán alkotmány megváltoztatta a japánok házassághoz való hozzáállását a háború utáni korszakban. Az Alkotmány előírta, hogy a házasság közös megegyezésen alapul, és közös együttműködéssel, a férj és a feleség egyenlő jogaival valósulhat meg. Röviddel a második világháború vége után a japán lakosság fele olyan elsődleges iparágakban dolgozott, mint a mezőgazdaság, az erdőgazdálkodás és a halászat.
A mezőgazdasági falvakban élő férjes asszonyok általában gazdafeleségként élték le az életüket, és fontos munkaerőforrások voltak, emiatt kevés idejük maradt a háztartási feladatokra.
Ehelyett a gyerekekről a közösség gondoskodott, általában nyugdíjas gazdák, sőt az is gyakori volt, hogy a nagyobb gyerekek vigyáztak a csecsemőkre.
A gyerekek nevelésének körülményei nagyon hasonlítottak Japán ősi kettős házassági rendszeréhez, de a japán gyors gazdasági növekedés időszaka megváltoztatta a helyzetet. Több dolgozó férfi vállalt fizetett állást, és a külvárosi otthonokból a belvárosi irodákba való ingázás általánossá vált.
A vállalatok férfiak által uralt jellege azt jelentette, hogy míg a férfiaknak bőséges munkalehetőségük volt, kevés olyan munka volt, amely biztosította a nők megélhetését. A nők gazdasági túlélését a házasságkötés jelentette, és ekkortájt kezdték el a házasságot örök foglalkoztatásként leírni – abban az értelemben, hogy egy nő soha nem vonulhat vissza attól, hogy otthonáról és családjáról gondoskodjon.
Ennek eredményeként kialakult az a családmodell, ami az irodista férjet és az otthon maradó háziasszonyt jelentette.
A Japán gazdaság egészen az 1990-es évekig dübörgött, amikor a recesszió és defláció miatt rosszabbra fordult a helyzet, amihez a pároknak is alkalmazkodniuk kellett. 1997-ben már meghaladta azon háztartások száma, ahol mindkét fél dologik azoknak a számát, ahol a feleség háziasszonyként otthon maradt. Ez a tendencia egyébként a mai napig jellemző.
A nőket azonban általában nem állandó jelleggel és alacsonyabb fizetéssel veszik fel, emiatt továbbra is a férfiak a fő családfenntartók annak ellenére, hogy a női alkalmazottak aránya egyre növekszik és a legtöbb nőtől elvárják, hogy ugyanazokat a háztartási feladatokat lássák el, mint az otthon maradó elődeik.
Egy másik fejlemény, hogy egyre kevesebb házaspár dönt úgy, hogy otthonát a szüleivel vagy a sógorával osztja meg, vagyis már nincs olyan ember, aki segíteni tudna a gyerekek gondozásában vagy a házimunkában, ráadásul a nők feladataként aposztrofálják idős rokonaik gondozását is.
A nagy kérdés, hogy hogyan érinti a nőket, illetve a házasságokat ez a rengeteg, egyre növekvő nyomás, amiket a nők felé támasztanak.
Sokak szerint el kellene rugaszkodni a megszokott elvárásoktól, mi szerint a férj egyetlen feladata a karrier kialakítása, míg a nőknek emellett minden mást is menedzselniük kell. Japánnak olyan társadalmat kell teremtenie, amelyben nemtől vagy családi állapottól függetlenül mindenki képes a legtöbbet kihozni képességeiből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.