Sértő, félvállról jövő megjegyzések, amelyek megbántják az érzéseidet, vagy amelyekkel épp téged sértenek meg mások. Lekezelő szavak és mondatok, amelyeket a munkatársaktól hallasz a munkahelyeden, és amelyek olykor-olykor a te szádat hagyják el.
„A munkahelyi leereszkedés általában három helyről fakad: ha nem vagyunk tisztában azzal, hogy a kommunikációs stílusunk hogyan hat másokra, a frusztráció, amely vagy passzív agresszivitásként vagy önmagunk felemelésének vágyaként jelenik meg” – magyarázza el egy karriercoach.
Ez a közhely gyenge kísérlet az empátia kifejezésére, amely lezárja a beszélgetéseket.
„Ez úgymond „kipipálja a listán az empátia dobozát” — mondja Tessa West, a New York-i Egyetem pszichológia docense. Ugyanakkor, akinek mondják, érvénytelennek érezheti magát és az érzéseit, mert semmi nem utal arra, hogy azt, aki mondja, valóban érdekelné, mit éret a munkatársa. „Ráadásul a szülők ezt használják a kisgyerekeikkel szemben, amikor hisztiznek vagy bármi bajuk van, és a felnőttek nem szeretik, ha kisgyerekként kezelik őket” — magyarázza a szakember.
Az, ahogyan nemet mondasz valakinek, károsíthatja vagy segítheti a munkakapcsolatot. Gyakran hallani az „Ezt már megpróbáltuk, és nem működött” kifejezés sokféle változatát, ami sok esetben egy új csapattag friss nézőpontját utasítja vissza.A szakember azt javasolja, hogy ahelyett, hogy azonnal elvetnénk egy ötletet, mert valami hasonlót már csináltak korábban, közelítsünk másképp, kíváncsisággal, miközben kontextust adunk a beszélgetésnek.
Mondjuk például azt, hogy „Évekkel ezelőtt próbálkoztunk valami hasonlóval, és sok kihívással kellett szembe néznünk, de fejtsd ki egy kicsit jobban, te mire gondolsz, és talán még egyszer, a te módszereddel is megpróbálhatnánk”.
A munkahelyeken gyakoriak az életkoron alapuló feltételezések mások képességeiről, legyen szó fiatalabb vagy idsebb kollégáról. Az olyan kijelentések azonban, mint a „Majd megérted, ha elég ideje csinálod”, elutasítják a kolléga tapasztalatát, „mintha az életkora vagy a szervezetnél töltött ideje miatt nem lenne érvényes, amit mond, ahelyett, hogy válaszolnának a kérdéseire és betekintést nyújtanának a feladatmegoldásba” — figyelmeztet a munkahelyi megkülönböztetések ellen küzdő szakértő, Janine Vanderburg.
Az ilyen mondatok frusztrációt tükröznek, amiért az egyik kollégának valaki más munkáját kell kijavítania, de segítőkészség is állhat mögöttük, csak éppen a munkatárs érzi közben azt, hogy a dolgozó képességeit vitatják. A vezetők különösen akkor tűnhetnek egy ilyen mondattal lekezelőnek, ha nem magyarázzák meg a tetteiket, vagy ha nem hagyják, hogy a közvetlen munkatársak maguk oldják meg a problémákat. „Törekedjenek arra, hogy megértsék, hol van szüksége egy alkalmazottnak támogatásra, ahelyett, hogy feltételezésekbe bocsátkoznának vagy siettetnék a tanulási folyamatokat” — javasolja a szakember.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.