Boglya, Miska és vadas is lesz a Magyar Pavilonban az Oszakai Világkiállításon

Bemutatták az Oszakában, Japánban megrendezésre kerülő világkiállításra készülő Magyar Pavilont. A február 24-én délelőtt megrendezésre kerülő sajtótájékoztatón a pavilon kreatív koncepciójáról, épületéről, kulturális hátteréről is szó esett a formaruhák és gasztronómiai különlegességek mellett. A kb. 6 hónapon át látogatható expón Magyarország több mint 160 másik ország mellett fogja képviseltetni magát egy olyan épülettel, mely a boglyát, az erdőket és a magyar népdalokat idézi meg vizuális módon, zenével, illatokkal, és a magyar konyha jellegzetességeivel. A kreatív szakemberek elárulták, hogy céljuk volt egy koncepció létrehozása, amelyben felismerhetők a japán és a magyar kultúra párhuzamai. A két kultúra összefonódását megidézik a formaruhák és a pavilon épülete is. Részletek a cikk további részében árulunk el.
A sajtótájékoztatón bemutatót tartott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, Drozsnyik Dávid, a Magyar Pavilon kreatív koncepciójáért felelős szakember, Ördögh László kreatív szakember, Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész, az építészeti koncepció megálmodója, Vági Bence Harangozó Gyula-díjas rendező, koreográfus, a Magyar Pavilon művészeti koncepciójának megalkotója, Csapody Balázs, a Magyar Pavilon gasztronómiai koncepciójának felelőse, illetve Bódi Boglárka, a Magyar Pavilon formaruháinak tervezője.
Az oszakai világkiállítás témája a jövő társadalma, amelyhez Magyarország is kapcsolódik gazdag kulturális örökségével. A Magyar Pavilon tervezésének koncepciója során a kreatív készítők figyelembe vették a japán és a magyar kultúra között fellelhető párhuzamokat, illetve a magyar kultúra ismert elemeit a japán kultúra figyelembevételével, egyes részletek átemelésével készítette el. „A Magyar Pavilon koncepciója a globális kihívások megoldását a generációkon átívelő értékek megmentésében látja, ezért a természettel és örökségünkkel való együttélés fontosságát hangsúlyozza. A Pavilon élménycentrikus megközelítése segít átérezni, hogy a kulturális gyökerek megőrzése kiemelt fontosságú a fenntartható jövő szempontjából.” – emelte ki Drozsnyik Dávid.
A sajtóközlemény beszámolt arról, hogy kiemelt cél volt a közös értékek és gyökerek felfedezése, amit a japán és magyar népzenében is megtalálható, különleges hangzást biztosító, pentaton alapú dallamokban találtak meg. „A kiállítás átélhető élményt kínál a látogatók számára a hagyományos információ-szerzésen alapuló megközelítés helyett a zene univerzális nyelvén keresztül.” – részletezte a koncepcióalkotás hátterét Ördögh László kreatív szakember.
Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész, az építészeti koncepció megálmodója elmondta: „Az épület a táj és a paraszti kultúra egységét hirdeti, hiszen népzene és néptánc kultúránk a magyar lélek tükre.” Hozzátette: „ A látogatók egy erdei tisztáson keresztül érkeznek, a lecsendesülés tere a „Bolyongó”, a népdalok kezdő sorait idéző természeti képeket és azok hangi világát juttatja eszünkbe – míg a „Zengő Dómban” egy karakteres magyar pentaton népdalt tanulhatunk meg."
A Zengő Dóm élményt a sajtótájékoztató résztvevői is megtapasztalhatták. Koós Réka éneklése közben izgalmas fényjáték és különleges látvány tette élvezetessé az előadást. Oszakában több magyar népdalénekes fog gondoskodni a vendégek Magyar Pavilonban szerzett jó tapasztalatairól.
A Pavilonban dolgozó kollégák egységes megjelenése kulcseleme a koncepciónak. Bódis Boglárka, elismert magyar tervező álmodhatta meg a kollekciót. „A formaruhák tervezésekor kiemelt szempont volt a funkcionalitás és esztétika összhangjának megteremtése, a fenntarthatóság előtérbe helyezése és a helyi klimatikus sajátosságok figyelembevétele."- írja a sajtóközlemény. A helyszínen készített interjúnk során a tervező elárulta, hogy számára igazi öröm volt az alkotás: „Igazi szerelemprojekt volt nekem a pályázat. Rajongok a japán kultúra iránt, és nagy hatással van rám. Egy olyan kollekciót képzeltem el a pályázatra, amely európai hangulatú, mégis vannak utalások a japán kultúrára apró formákban elrejtve a ruhákban. Fontos volt számomra a történetmesélés, illetve hogy ne erőltetetten magyar kollekció legyen, hanem legyen friss és 21. századi. A márkám alapesztétikája is szerepel a kollekcióban, mert nem akartam más lenni, csak hozzáadni azokat az elemeket, amelyek a koncepciót egységessé teszik.”
„A Pavilon szívében található Miska Kitchen&Bar egy bisztró stílusú gasztronómiai sziget, amely tradicionális, de sokszínű magyar fogásokat és hagyományos ízeket kínál. Az étterem mellett egy borbár is helyett kapott, ahol a magyar tájegységek legkiválóbb borait kóstolhatják meg a vendégek. A bor és a hungarikumnak számító szódavíz kombinációjából létrejött fröccs a borbár ikonikus frissítőjeként szerepel a választékban.” – ismertette Csapody Balázs.
A Miska-kancsó az 1970-es években lett népszerű turisztikai látványosság Magyarországon, így a Magyar Pavilon kabaláját erről a különleges és több mint 200 éves múltra tekintő tárgyról mintázták. A Magyar Pavilon ajándékboltjában számos Miskát, és párját, Mariskát bemutató szuvenírrel távozhatnak majd az ide látogató magyar kultúra rajongók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.