A PontVelem Nonprofit Kft. hét évvel ezelőtt indította el a PontVelem Okos Programot, amely játékos formában ösztönzi az általános iskolás diákokat és tanáraikat a szelektív hulladékgyűjtésre, a pénzügyi tudatosságra és a fenntartható életmódra, miközben hangsúlyozza az egymást segítő karitatív tevékenységek fontosságát. A Fenntarthatósági Témahét megszervezésével az Emberi Erőforrások Minisztériuma tavaly bízta meg először a PontVelem Nonprofit Kft.-t, idén pedig a rendezvény már a tanév rendjéhez igazítva, április 24-28 között valósul meg.
Miért hívták életre a Fenntarthatósági Témahét programsorozatot?
Igazából a tanévben három különböző Témahét kerül megrendezésre: a Digitális Témahét, a Pénz7 és a Fenntarthatósági Témahét. Ez három olyan téma, ami közvetlenül a köznevelés tanórai anyagban nincs benne, viszont igenis fontos velük foglalkozni. Éppen ezért az oktatási tárca azt gondolta, hogy ezeket kiemelt fókusszal a tanév során egy-egy héten keresztül intenzíven közvetítik majd a gyerekek felé. Tavaly volt egy pilot év, idén van először benne a tanév rendjében. Az előző két Témahét már lement, mind a kettőre 1000-1100 iskola regisztrált, a Fenntarthatósági Témahétre pedig 1800 iskola, tehát mesze ez a legnépszerűbb. Azt gondolom ennek egyik oka, hogy a fenntarthatóság egy nagyon is szerethető téma, amivel jól meg lehet szólítani tanárokat és diákokat egyaránt.
A diákok mennyire vevők a könyezettudatosság témájára?
Hihetetlenül fogékonyak rá. Sokkal inkább, mint a szüleik és általában a felnőttek. Amikor gyerekekkel beszélünk a környezetvédelemről, csillog a szemük, látni rajtuk, hogy tényleg érdekli őket.
Az egész Témahét arról fog szólni, hogy miként tudjuk a fenntarthatóság fontosságát minél több gyerekhez eljuttatni.
Milyen módszerekkel lehet érthetően és élvezhetően eljuttatni hozzájuk?
A témahét tanórai foglalkozásokból és tanórán kívüli eseményekből épül fel. A tanórai foglalkozásokat a korosztályoknak megfelelő szinten dolgoztuk ki az általános iskola alsó- és felső tagozatosai és a középiskolások számára. A tananyag mellé az iskolák kapnak tanári segédletet, de szerveztünk tanárképzést is, összesen 450 tanárt tudtunk kiképezni az ország különböző pontjain.
Az alsósok órái a "Szeresd az állatokat" és az "Őrizd meg a Földet" témák köré fognak épülni, a felsősök óráinak középpontjában az egészséges táplálkozás áll majd, míg a gimnazisták az ökológiai lábnyomunk csökkentéséről fognak bővebben tanulni.
De természetesen nem csak tanórákból fog állni a hét,
minden egyes témához tanórán kívüli versenyeket, pályázatokat, különböző aktivitásokat szerveztünk, ilyen például az alsósok számára kiírt "Fogadj örökbe egy vizes élőhelyet" pályázat, vagy a felsősök számára indított Iskolakert Program.
De lesz egy online tudásverseny is, az úgynevezett Fenntarthatósági Kupa. Ez egy komoly verseny, nagyon komoly díjakkal. A Témahét keretében egy 6 hetes szelektív hulladékgyűjtési versenyen is részt vehetnek a diákok, amiben használt elemeket, mobiltelefonokat, e-kütyüket tudnak gyűjteni.
Ezen kívül megszólítottunk különböző szervezeteket is, például a nemzeti parkok hálózatát, vagy a fiatal gyógyszerészek egyesületét, és arra kértük őket, hogy a munkatársaikat, partnereiket buzdítsák arra, hogy önkéntesként menjenek be a tanórákra és a személyes tapasztalataikkal és hitvallásukkal színesítsék a tanórákat. Mindebből is látszik, hogy hihetetlenül szerteágazó lesz ez a hét.
Az idei témahét tehát április 24–28. között lesz. Milyen teendők várnak önökre a rendezvény befejezte után?
Ha lement a hét, végzünk majd egy kérdőíves kutatást a részt vevő iskolák között. A tanárokat és diákokat is meg szeretnénk kérdezni a tapasztalataikról, benyomásaikról, hogy a kiértékelés után kiderüljön, hogy a rendezvény melyik részén kell esetleg majd a jövőben javítani, és mi volt az, ami a legjobban elnyerte a résztvevők tetszését. Így reményeink szerint a következő évben még több iskolát, még izgalmasabb programokkal tudunk majd bevonni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.