Unatkozik a gyerek? Van haszna a semmittevésnek is

A,Little,Girl,Rests,In,A,Hammock,And,Eats,Cherries
Shutterstock/Copyright (c) 2023 Olena Rudo/Shutterstock. No use without permission. - Olena Rudo
család semmittevés unalom gyerek
Szülőként azt látni, hogy a gyerek csak fekszik az ágyon vagy ül a kanapén, és a világon semmit nem tesz, elkeserítő lehet. Pedig a „semmittevés” nagyon is hasznos, nem baj, ha nincs a nap minden perce lekötve, ha unatkozik, hát unatkozzon. Előnyére válik.

Tanév közben a gyerekek mindig el vannak foglalva valamivel, jó esetben leginkább tanulással, külön órákkal, hobbival, ha van. Nem sok idejük marad unatkozni, ám a nyár beköszöntével ez megváltozik. Egy rakás jobbra-balra dőlő, azt se tudja mit csináljon gyerekkel találja szemben magát a szülő, és azt nem is látja, mi történik, mennyire unatkozik a szeme fénye, amikor ő épp a munkahelyén robotol. Fontos, hogy a nyári szünetben is legyenek a gyereknek szervezett programjai, hogy valamennyire beosszuk az idejét, elvárjunk tőle néhány dolgot, de az is, hogy békén hagyjuk, legyen a napirendjében úgynevezett strukturálatlan idő is, magyarul, hadd unatkozzon a kölyök. 

unatkozik a gyerek
Nem feltétlenül probléma, ha unatkozik a gyerek
Forrás: Shutterstock

Mit tegyél, ha unatkozik a gyerek? 

Semmit. Hagyd, hogy unatkozzon. Furcsán hangzik? Pedig a strukturálatlan idő megteremtése teret adhat a kreativitásnak. Biztosan észrevetted, hogy a mai gyerekek sokszor döntésképtelenek, mástól várják a szórakoztatást, a programszervezést, néha az lehet az érzésed szülőként, hogy a csemetének ötletei sincsenek. És az igazság az, hogy jól érzed, az a világ, amelyben felnő, nem sok teret hagy a kreativitásra. Az okostelefonok, médiatartalmak mindent tálcán nyújtanak át, nem kell megoldásokon törnie a fejét, megteszi helyette a technológia. Pedig minden gyerek kreatívnak születik, de a túl sok elfoglaltság, a készen kapott megoldások tompíthatják az alkotókészségét. Éppen ezért, engedjük meg, hogy az agya szusszanjon egyet, kiürüljön, ne pörögjenek benne gondolatok, ahogy az ujjai alatt a netes oldalak, engedjük, hadd kalandozzon el az elméje. Sőt, mi magunk szervezzünk szervezetlen időt neki. 


A következő három módszerrel te is könnyen megteremtheted a gyerekednek az úgynevezett strukturálatlan időt . Más szóval, így teremtsd meg az unatkozásra, egyúttal kreatív gondolatokra szánt időt.

1. Nézd át, milyen napi programokat terveztél neki a nyári szünetre, és egyet húzz ki a listáról

Hány foglalkozáson, táborban vagy edzésen vesznek részt a gyerekeid a szünetben? Mit gondolsz, van olyan napi program köztük, amihez nincs olyan nagy kedvük, könnyen és szívesen lemondanának róla, hogy csak úgy ellegyenek? Ha sikerül lyukat képezni a napirendben, írd be a naptáradba, hogy ez bizony a gyerekek semmittevésének az ideje. Talán furán hangzik, de hidd el, a sok napi elintéznivaló között simán elfelejted, hogy a kitöltetlen idősáv szándékos. A végén még szerveznél valami programot...

2. Ébredés után és lefekvés előtt biztosíts a gyereknek 30 olyan percet, amikor azt csinál, amit akar

Iskolaidőben megszoktátok, hogy az ébresztő után azonnal kezdődik a nap, hiszen időben el kell indulnia, ha nem akarja lekésni az első órát. A nyári szünetben engedd meg neki, hogy ébredés után azt csináljon, amit csak akar, adj neki legalább 30 percet, mielőtt elkezdi a napot. Olvasson, játsszon a játékaival, rajzoljon, írjon stb. Csináljon valamit, amihez csak ő kell. De semmi elektronika. Ugyanezt tegye meg este is, lefekvés előtt. Nyáron minden gyerek tovább van fenn, töltse azt a pluszidőt magával, magában. Ne a tévével, ne a telefonnal, önmagával. Ha a napot olyasmivel kezdjük és/vagy fejezzük be, amihez nem kell pörögnie az agynak, az segíti a kreatív elme fejlődését.

3. „Unatkozzatok” együtt

Tervezzetek be legalább heti egy közös semmittevést. Gyűljetek össze a nappaliban, és mindenki csináljon, amit akar, de tévé és kütyük nélkül. Ez lehet olvasás, rajzolás, egy projekt befejezése, puzzle, kézműveskedés, akármi. Együtt, de külön-külön. Te se a tévét bámuld, apa se a telefont nyomkodja. A kreativitást fejleszti az is, ha közös tevékenységet folytattok, de a gyerek dönti el ott helyben, hogy mi legyen az. Legközelebb valaki más választ. Nem kell előre megtervezni, hiszen a lényeg a spontaneitás. 

 

 

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.