A kerékpáros munkába járás javítja az erőnlétedet, keringési rendszeredet, fogyaszt, miközben a túlerőltetés veszélyének sem teszed ki magad. Köteles Gábor, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet népegészségügyi csoportvezetője a biciklizés örömeiről és előnyeiről mesélt:
„A kerékpározásnak számos egészségre gyakorolt pozitív hatása ismert. Javítja a szív- és érrendszer állóképességét, gazdaságossá teszi a szív munkáját, fokozza a szervek vérellátását, javítja a légzőrendszer munkáját, miközben csökkenti a vérzsír- szintet, fokozza a cukor-toleranciát, és még hosszasan sorolhatnánk. Hatásai miatt nem csak az egészségmegőrzésben, hanem bizonyos betegségek kezelésében is kulcsszerepet tölt be, annál is inkább, mivel kerékpározni szinte mindenki tud, valamint igen alacsony, szinte különösebb erőfeszítést nem igénylő intenzitáson is gyakorolható. A szívinfarktuson átesett betegek rehabilitációjában, valamint az elhízás kezelésében is rendkívül fontos szerepet játszhat ez a testedzési forma.
Már napi fél óra kerékpározás is jelentősen növeli az állóképességet,
mindemellett kíméli az ízületeket, de a test összes izmát megmozgatja.”
Ha kerékpárral jársz munkába, máris megspórolhatod a benzin vagy a bérlet árát, miközben a dugóban álldogáló autók mellett suhansz. A nagyvárosokban biciklizőkkel kapcsolatban azonban felmerül a levegő szennyezettségének kérdése: érdemes kerékpárral közlekedni nagyvárosokban?
„Egy koppenhágai kutatás eredménye szerint a kutatás ideje alatt az adott környezetben élők közül azoknál, akik nem biciklivel jártak munkába, 39%-kal magasabb volt a halálozás aránya. Hasonló következtetésekre jutottak mind Barcelona, mind Hollandia tekintetében.
Egy 2009-es, 2400 munkavállaló fizikai állapotát vizsgáló tanulmány szerint
a gyalog, vagy kerékpárral munkába járók fittebbek, vékonyabbak, megfelelőbb a vérnyomásuk,
az inzulin- és koleszterinszintjük, mint azoknak, akik a munkába járás inaktív formáit választják.
Nem elhanyagolható az sem, hogy a fitt munkavállalók toleránsabbak a stresszre, miközben kevésbé fáradékonyak és az alvási problémák is kevésbé jelentkeznek náluk. Egy kutatás arra az eredményre jutott, hogy egy kerékpárral munkába járó személy átlagosan 15%-al kevesebb napot hiányzik munkahelyéről, mint inaktív társai.”
Az őszi időre tekintettel felmerül az a kérdés is, mi az a hőmérséklet, amiben még kényelmesen biciklizhetünk?
„Komfortzónáink különbözőek a hideg szempontjából, de egy megfelelő állapotban lévő és megfelelően felszerelt kerékpárral komolyabb hidegben is el lehet tekerni. Kerüljük azonban ilyen időben a rendszeres, hosszabb, kimerítő kerékpározásokat.Hidegben különösen figyeljünk az ízületeinkre, különösen a térdekre. Indulás előtt melegítsünk be egy kicsit. Számoljunk előre a menetszél hűtő hatásával, öltözködjünk rétegesen! Állítsuk be úgy ruházatunkat, hogy ne legyenek túl meleg és túl hideg pontok a testünkön. A mellkas és az alkar általában „túlfűtött”, míg az arc, az ujjak, az ízületek és a derék többnyire hamarabb kihűlnek. A nagy hidegben jól jön a térdnél megerősített biciklis nadrág, illetve a kesztyű is nagyon fontos védelmet nyújt a menetszél ellen. Egy megfelelő maszk nemcsak szűri a levegőt, de melegít is, a biciklis szemüveg pedig a hideg szél ellen is véd.”
A cikk megjelenését a Széchenyi 2020 program támogatta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.