Baric Ádám, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet projektvezetője mesélt azokról a megoldásokról, amelyek segíthetnek egészségesebbé tenni gyermekeinket:
„Évek óta rettegünk attól, hogy utolérjük a világ vezető nemzeteit elhízásban. A baj az, hogy ez már megtörtént: hazánkban minden harmadik általános iskolás túlsúlyos. Hogy a rossz tendencia visszafordítható-e az iskolák segítségével, de iskolai tanórákon kívül, erre keres választ egy magyar egészségfejlesztési projekt mozgással, vagy éppen iskolai zöldségtermesztéssel.”
Ha már az otthoni, egészségtelen étkezést nem lehet befolyásolni, a szervezők izgalmas, szórakoztató programokkal mutatják meg a gyerekeknek a mozgás örömeit.
„Amikor az országban egyszerre indul falat mászni több ezer iskolás, vagy amikor sárkányhajókban ülve több száz gyerek csap egyszerre a vízbe evezőjével, az nem csak kiváló szórakozás. Sokkal inkább egy kísérlet arra, hogy be lehet-e vonni a mai iskolásokat olyan aktív mozgással járó programokba, amelyek igényt teremtenek arra, hogy a 6-14 éves korosztály akarjon tenni a saját egészségéért.
A fenti események nem véletlenül szerepeltek több tízezer gyermek szabadidős programjában az elmúlt egy évben. A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet uniós támogatással megvalósult programjában vettek részt, amely megpróbált vonzó, az iskolásokat érdeklő lehetőségeket mutatni az egészségtudatos életmódra. Nem kifejezetten sportprogramok voltak ezek, sokkal inkább szóltak a mozgás szeretetéről, ezért nem is hagyományos sportágakkal tervezték őket a megvalósító szakemberek.
A gyerekek vívással és küzdősportokkal vetélkedtek, futottak, görkorcsolyáztak, gyalogoltak, kajakoztak, sárkányhajóztak, és minderről beszéltek, írtak, rádió- és tévéműsort készítettek, hogy megtanulják, hogyan tudják hatásosan elmesélni a kortársaiknak: mit jelent egészségesen élni.”
A gyerekek nemcsak sportoltak, hanem megtanulták az egészséges életmód alapjait,
konyhakerti növényeket termesztettek, a vízivás fontosságágról kaptak információkat, és persze arról, hogyan járhatnak biztonságos módon iskolába kerékpárral vagy rollerrel.
„Tanárok és tanulók együtt próbálták ki, hogyan lehet az iskolások belső igényévé formálni az egészségtudatos táplálkozást, a mindennapos mozgást és az alapvető higiénés szokásokat. A fiatalkori elhízás két fő oka a cukorfogyasztás, és a képernyők előtt öltött idő. A pedagógusok olyan szakmai ajánlásokat, kiadványokat kaptak, amik segíthetnek megváltoztatni a mostani szemléletet, és az egészségesebb élet felé terelni a gyerekeket.
Ha ez nem történik meg, azzal szó szerint csökken a gyerekek egészségben eltöltött éveinek száma.
A mai magyar fiatalok évekkel korábban szembesülnek majd a szív- és érrendszeri, mozgásszervi megbetegedésekkel, mint nyugat-európai társaik.”
Ezért is fontos, hogy olyan játékos, kalandos programokat valósítottak meg az ország 18 megyéjében, amely érdeklődést ébresztettek még azokban a gyerekekben is, akik korábban hallani sem akartak a mozgásról. Ezeken az eseményeken olyan, a gyerekek körében is népszerű magyar példaképek szerepelnek, ami teljes élménnyé teszi az adott mozgást, olyan eszközökkel ismerkedhetnek meg, amelyek kalandvágyat, kíváncsiságot ébresztenek bennük. A földön és vízen folytatott különböző mozgásformák egyaránt fejlesztik az ügyességet és állóképességet, erőt és hajlékonyságot, valamint a mozgáshoz kapcsolva szó esik az egészséges táplálkozásról is.
A cikk megjelenését a Széchenyi 2020 program támogatta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.