A Magyar Nemzeti Galériában megrendezett Modigliani-életműkiállítás egyik legértékesebb darabja a festő híres aktképe, amely a még épülőben lévő, csak évek múlva nyitó oszakai művészeti múzeum tulajdona, így rendkívül ritkán látható. Az olasz festő összetéveszthetetlen módon ábrázolta a nőket (is): hosszúkássá stilizált arcok, kecses nyakak, különös vágású szemek. És átható érzékiség, ami Modigliani életének egyetlen egyéni kiállításán is botrányt okozott az utcai kirakatba is kitett képek, köztük a Fekvő akt kibontott hajjal miatt.
A reneszánsz szépségeszmény és egyben festészet minden jellegzetessége megfigyelhető a közismert képen, amely jelenleg a firenzei Uffizi képtárban tekinthető meg. A szépség antik istennője épp kilép a születésének helyet adó kagylóból, miközben hosszú haja eltakarja a legintimebb testrészeit – az egész képből árad az épp az antikvitáshoz visszanyúló ünneplése az emberi testnek, valamint az ember és természet harmóniájának. A meztelenség itt inkább a természetes szépség állapota, mintsem erotikus jelenség.
Szintén a reneszánsz korszakának alkotása, de kicsit már a manierizmust is megelőlegezi Tiziano festménye, amely ugyancsak az Uffiziben található, a belőle áradó erotika pedig tagadhatatlan. Fokozza ezt a képből kinéző meztelen Vénusz tekintete, a meleg színekben pompázó érzéki belső tér és a szinte várakozó testhelyzet.
A spanyol Velázquez híres volt a szemszögekkel való játékairól, elég csak a nevezetes Las Meninas (Az udvarhölgyek) című alkotására gondolni. Leghíresebb aktképét is így tette különlegessé: Vénusz lényegében hátat fordít nekünk a festményen, mégis szemből láthatjuk az arcát egy tükör segítségével, amit Cupido tart, ez pedig különleges pajkosságot kölcsönöz az egész szituációnak.
Goya meztelen Majája (van felöltözött verzió is!) egyszerre szégyentelen és magabiztos a pucérságában, szinte kihívóan tekint ránk – amihez lehet némi köze annak, hogy a legenda szerint Goya a saját szeretőjéről festette a képet. Ami a maga korában kiverte a biztosítékot, Goyának még a spanyol inkvizícióval is meggyűlt a baja.
Már a 20. század, a szecesszió és a szimbolizmus korának alkotása az osztrák Klimt aktképe, ami lényegében női orgazmust ábrázol: azt a pillanatot, ahogyan a főisten, Zeusz aranyeső képében magáévá teszi a mitológiai hercegnőt, Danaét – illetve leginkább azt, ahogyan ezt a lány téren és időn kívülre kerülve átéli...
Az aktképek fogalmához általában hozzáképzeljük, hogy a meztelen test szépségének ábrázolására törekszenek – nos, a 20. század ezen a téren is hozott pár változást. Schiele aktjaira például nehezen lehetne azt mondani, hogy hagyományos értelemben szépek volnának – mégis megkapóak, ahogyan a szinte görcsös figurái beavatnak a legintimebb és legsötétebb vágyak világába is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.