Szinte mindenkinek van legalább egy meghatározó tanárélménye az életéből és legalább egy meghatározó filmélménye a tantermi mozik köréből. Holt költők társasága, Veszélyes kölykök, Reneszánsz ember, Fél Nelson és a sor hosszan folytatható akár az olyan dokumentarista darabokig, mint Az osztály, avagy egészen visszamenve a klasszikusokig, mint amilyen a Hannibál tanár úr. A tantermi drámák szinte mindig egy erős, karakteres pedagógus karaktere köré épülnek, és ha sikerrel mutatják be azt a folyamatot, ahogyan a diákok és a tanár megváltoztatják egymás életét, akkor máris nyert ügyük van, köszönhetően a minden mozinézőben ott élő egykori nebulónak.
Ezt az egyszerű (ha úgy tetszik sablonos, ha úgy tetszik pofátlan) sémát követi a kanadai Lazhar tanár úr is, de sikerrel tölti meg új tartalommal, és cseppet sem untatja a nézőit. Hogy mennyire működik a dolog, arra bizonyság a film által begyűjtött számos nemzetközi fesztiváldíj, valamint egy Oscar-jelölés is a Legjobb idegennyelvű film kategóriájában. A Philippe Falardeau által írt és rendezett mozi ráadásul a nevelés és nevelődés témáján kívül olyan érzékeny és aktuális kérdéseket is beemel a film történetébe, mint a nyugati bevándorláspolitika faramucisága, vagy a modern iskolarendszer hiperkorrektségből fakadó érzéketlensége fontos (gyerek)problémák iránt, így még inkább érthető a felkapottsága.
A film rögtön egy sokkoló szituációval indít: egy montreali általános iskolában az egyik szünetben a tanárnő öngyilkosságot követ el, ráadásul a tanteremben akasztja fel magát, és több kisdiák is szemtanúja lesz az esetnek. A történtek után az iskola nem talál hivatalos úton helyettesítő tanárt, így kapva kapnak Lazhar úr jelentkezésén, aki csak úgy besétál az utcáról, több évtizedes algériai pedagógusi múltjára hivatkozva. Amikor pedig a keze közé kapja a tanárnőjük halála miatt traumatizált osztályt, akkor az emberségével és a nem megszokott módszereivel segít nekik túllendülni ezen a sokkon, miközben a gyerekek is megszeretik őt. Persze az élet nem ilyen egyszerű, Lazhar múltja pedig titkokat rejt - no és nemcsak ő tanítja a gyerekeket, de azok is őt, megváltoztatva benne változtathatatlannak hitt dolgokat.
A Lazhar tanár úr főleg a gyászmunka folyamatáról és természetéről mesél érdekes dolgokat, és nem fél ezt a kérdéskört egy gyermeki közeggel ütköztetni. A tantermi dráma része tényleg a kötelezők felmondásában merül ki, és a fordulatai is meglehetősen kiszámíthatóak. Viszont az egyszerű történetét érzékenyen és keresetlen eszközökkel hozza közel a nézőjéhez, miközben a főszereplő Mohamed Fellag és a gyerekszínészek tündökölnek a vásznon. Az ilyen filmekre szokták azt mondani, hogy "melegszívű", és valóban nem titkolt célja a nézők meghatása, de mindezt ízléssel teszi.
Tippünk: Nézd meg a film előzetesét! |
Kiknek ajánljuk?
- akik kedvelik a melegszívű tantermi filmeketKiknek nem ajánljuk?
- akik nagy fordulatokra és mozgalmas cselekményre vágynak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.