18 speciális érdekesség Alfred Hitchcockról

film mozi szórakozás program Alfred Hitchcock thriller
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A thriller mestere félt a tojásoktól és már az ötvenes években 3D-ben forgatott, az Oscar-díjat pedig sohasem nyerte el rendezőként. A mozikban játszott életrajzi filmje kapcsán a Life.hu összegyűjtött egy csokorra való érdekességet Alfred Hitchcockról. 

1. Annak ellenére, hogy mindig a korszak legnagyobb sztárjaival forgathatott, nem tartotta sokra a színészeket, csupán szükséges kellékeknek tekintette őket az általa pontosan elképzelt filmjei megvalósításához. Egy hírhedt interjújában azt nyilatkozta, hogy a rendezőnek úgy kell bánnia a színészekkel, mint egy csordányi marhával.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

2. Filmes karrierje kezdetén, az 1920-as évek elején főcímeket és szöveges inzerteket rajzolt némafilmek számára, majd egy rendező betegsége adott neki lehetőséget arra, hogy kipróbálja magát ezen a téren is.

3. Szinte minden általa rendezett filmben feltűnt egy-egy villanás, úgynevezett 'kameószerep' erejéig. Ahol a körülmények ezt látszólag lehetetlenné tették, ott is megoldotta: a végig tengeren játszódó Mentőcsónakban egy vízben lebegő újság hirdetésében szerepel; az egyetlen szobában, (látszólag) vágás nélkül lezajló A kötél pedig az ablakon át, egy utcai neon formájában mutatja a sziluettjét.

4. Már egészen fiatalon feladta a kilókkal folytatott reménytelen küzdelmét, és a túlsúlyától folyamatosan szenvedve gátlásos volt a nőkkel szemben. Talán nem véletlen, hogy a filmjeit pszichológiai szempontból elemzők szerint az alkotásai tele vannak elfojtott szexuális frusztrációkkal.

5. A legkövérebb időszakaiban 150 kiló körüli volt a súlya.

6. A magánéletben és a forgatásokon is mindig úriemberként öltözködött, a fekete öltönyös-nyakkendős megjelenés a védjegyévé vált.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

7. Két súlyos fóbiája volt: félt a rendőröktől és a tojásoktól.

8. A híres újhullámos francia filmrendező, Francois Truffaut (Négyszáz csapás, Jules és Jim) akkora rajongója volt Hitchcocknak, hogy egy hosszú interjúsorozatot is készített vele, amely végül 1966-ban könyv formájában is megjelent.

9. Ő minden idők leghíresebb és legnagyobb hatású olyan filmrendezője, aki sohasem nyerte el a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat (noha ötször is jelölték rá).

10. Talán épp ezért volt ő az, aki minden idők legrövidebb köszönőbeszédét mondta, amikor pályája vége felé tiszteletbeli életmű-Oscart kapott: "Köszönöm."

11. Noha a világ leghíresebb színésznői forogtak egyfolytában körülötte, mindvégig hűséges maradt a karrierje kezdetén megismert és elvett feleségéhez, Almához.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Hitchcock feleségével és lányával

12. Utált eredeti helyszíneken forgatni, sokkal jobban szerette a stúdiókat és az épített díszleteket, ahol minden összetevőt a kontrollja alatt tarthatott.

13. Már ő is forgatott három dimenziós filmet: az ötvenes években a stúdiók elkezdtek kísérletezni a polarizált szemüveges 3D-technikával, az újdonságokra fogékony Hitchcock pedig örömmel forgatta le ilyen módon a Gyilkosság telefonhívásra című filmjét. Azonban mire a bemutató ideje eljött, az akkori 3D-láz leáldozott, így a film hagyományos formátumban került a mozikba.

14. Az angol királynő lovaggá ütötte érdemei elismeréséül 1979-ben.

15. Az Angliában készült filmjeiben jórészt barna hajú színésznőket szerepeltetett, Amerikába költözve tért át a jellegzetes szőke hősnőkre.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A rendezőt ábrázoló freskó Hollywoodban

16. Az egyik kedvenc színésznője Grace Kelly volt, a tipikus "Hitchcock-szőke" megtestesítője. Nagyon sajnálta, amikor Kelly a színészet helyett inkább a monacói hercegnőséget választotta, és többször próbálta visszacsábítani őt a kamerák elé.

17. A Szédülés című filmjében ő alkalmazta először azt az effektet, amely azóta közkeletű kifejezője lett annak a hatásnak, amikor a képen mutatott szereplőt "beszippantja" a külvilág: ezt a zoomolás és a kameramozgás ellentétes irányú alkalmazásával érte el (azaz közelítő kamera és kifelé zoomolás egyszerre, avagy rázoomolás, miközben a kamera távolodik).

18. 1923-ban rendezte az első filmjét, 1976-ban az utolsót: a több mint ötvenéves pályafutása átnyúlt a 20. századi filmtörténet szinte összes jelentős korszakán, miközben mindig friss és egyedi tudott maradni.

Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is!




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.