1. Annak ellenére, hogy mindig a korszak legnagyobb sztárjaival forgathatott, nem tartotta sokra a színészeket, csupán szükséges kellékeknek tekintette őket az általa pontosan elképzelt filmjei megvalósításához. Egy hírhedt interjújában azt nyilatkozta, hogy a rendezőnek úgy kell bánnia a színészekkel, mint egy csordányi marhával.
2. Filmes karrierje kezdetén, az 1920-as évek elején főcímeket és szöveges inzerteket rajzolt némafilmek számára, majd egy rendező betegsége adott neki lehetőséget arra, hogy kipróbálja magát ezen a téren is.
3. Szinte minden általa rendezett filmben feltűnt egy-egy villanás, úgynevezett 'kameószerep' erejéig. Ahol a körülmények ezt látszólag lehetetlenné tették, ott is megoldotta: a végig tengeren játszódó Mentőcsónakban egy vízben lebegő újság hirdetésében szerepel; az egyetlen szobában, (látszólag) vágás nélkül lezajló A kötél pedig az ablakon át, egy utcai neon formájában mutatja a sziluettjét.
4. Már egészen fiatalon feladta a kilókkal folytatott reménytelen küzdelmét, és a túlsúlyától folyamatosan szenvedve gátlásos volt a nőkkel szemben. Talán nem véletlen, hogy a filmjeit pszichológiai szempontból elemzők szerint az alkotásai tele vannak elfojtott szexuális frusztrációkkal.
5. A legkövérebb időszakaiban 150 kiló körüli volt a súlya.
6. A magánéletben és a forgatásokon is mindig úriemberként öltözködött, a fekete öltönyös-nyakkendős megjelenés a védjegyévé vált.
7. Két súlyos fóbiája volt: félt a rendőröktől és a tojásoktól.
8. A híres újhullámos francia filmrendező, Francois Truffaut (Négyszáz csapás, Jules és Jim) akkora rajongója volt Hitchcocknak, hogy egy hosszú interjúsorozatot is készített vele, amely végül 1966-ban könyv formájában is megjelent.
9. Ő minden idők leghíresebb és legnagyobb hatású olyan filmrendezője, aki sohasem nyerte el a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat (noha ötször is jelölték rá).
10. Talán épp ezért volt ő az, aki minden idők legrövidebb köszönőbeszédét mondta, amikor pályája vége felé tiszteletbeli életmű-Oscart kapott: "Köszönöm."
11. Noha a világ leghíresebb színésznői forogtak egyfolytában körülötte, mindvégig hűséges maradt a karrierje kezdetén megismert és elvett feleségéhez, Almához.
12. Utált eredeti helyszíneken forgatni, sokkal jobban szerette a stúdiókat és az épített díszleteket, ahol minden összetevőt a kontrollja alatt tarthatott.
13. Már ő is forgatott három dimenziós filmet: az ötvenes években a stúdiók elkezdtek kísérletezni a polarizált szemüveges 3D-technikával, az újdonságokra fogékony Hitchcock pedig örömmel forgatta le ilyen módon a Gyilkosság telefonhívásra című filmjét. Azonban mire a bemutató ideje eljött, az akkori 3D-láz leáldozott, így a film hagyományos formátumban került a mozikba.
14. Az angol királynő lovaggá ütötte érdemei elismeréséül 1979-ben.
15. Az Angliában készült filmjeiben jórészt barna hajú színésznőket szerepeltetett, Amerikába költözve tért át a jellegzetes szőke hősnőkre.
16. Az egyik kedvenc színésznője Grace Kelly volt, a tipikus "Hitchcock-szőke" megtestesítője. Nagyon sajnálta, amikor Kelly a színészet helyett inkább a monacói hercegnőséget választotta, és többször próbálta visszacsábítani őt a kamerák elé.
17. A Szédülés című filmjében ő alkalmazta először azt az effektet, amely azóta közkeletű kifejezője lett annak a hatásnak, amikor a képen mutatott szereplőt "beszippantja" a külvilág: ezt a zoomolás és a kameramozgás ellentétes irányú alkalmazásával érte el (azaz közelítő kamera és kifelé zoomolás egyszerre, avagy rázoomolás, miközben a kamera távolodik).
18. 1923-ban rendezte az első filmjét, 1976-ban az utolsót: a több mint ötvenéves pályafutása átnyúlt a 20. századi filmtörténet szinte összes jelentős korszakán, miközben mindig friss és egyedi tudott maradni.
Kövesd a Life.hu-t a Facebookon is! |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.