kultúra vállalkozás last minute színházjegy internet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Life.hu új sorozatot indít, amely olyan jól működő vállalkozásokat mutat be a kultúra területén, amelyekhez nem kellett más, csak egy nagy ötlet. Ennek első részét olvashatod két barátról, akiknek nem volt kedve hetekre előre színházjegyet vásárolni.

Megváltoztak a szokások, és ma már a mozihoz hasonlóan színházba is úgy szeretünk járni, hogy csak az előadás előtt órákkal döntjük el az esti programot. Szabadkai Attila és Limbacher Tivadar ebben az új igényben ismerték fel azt a területet, ahol valami újat tudtak kínálni a fogyasztóknak. Két éve indították el internetes oldalukat Ma este Színház! címen, ahol ma már 86 színház aznap esti jegyei közül vásárolhatjuk meg a nekünk tetszőt, ráadásul féláron.

Fotó: Tóth Milán
Fotó: Tóth Milán

(A képen balra Limbacher Tivadar, jobbra Szabadkai Attila)

Az ötlet annyira kézenfekvő, hogy csak irigykedni lehet: miért nem nekem jutott az eszembe! Meséljetek arról az időről, amikor kipattant a fejetekből.

Tivadar: Attilával gyerekkori barátok vagyunk, hasonló érdeklődési körrel. Fotózás, számítástechnika, utazás és a tőzsde világa is foglalkoztatott bennünket, később pedig a saját ötletek megvalósítása, egy innovatív startup-vállalkozás (gyorsan felfejlődő, eredeti ötleten alapuló vállalkozás - a szerk.) indítása volt a közös metszet. Ahogy az lenni szokott persze, a lelkesedés megvolt, a valódi lépéseket viszont egy jó ideig csak halogattuk, hisz számunkra akkor még teljesen ismeretlen volt a terep. Aztán egy latyakos februári reggel felhívtam Attilát és megbeszéltük: este nyolckor találkozunk nála, viszek egy üveg rosét és három ötletemet, ő is készül egy üveg borral és három ötlettel. Akkor reggel elhatároztuk, hogy bár még fogalmunk sincs, mi lesz a hat ötlet, de éjfélre megisszuk a két üveg bort, kiválasztjuk az egyik ötletet, és megvalósítjuk. Ha törik, ha szakad.

Attila: Nem az volt a cél, hogy ebből gazdagodjunk meg, vagy ez legyen a következő Facebook, hanem egy pozitív, előremutató dolgot szerettünk volna létrehozni, amelyből mi magunk is sokat tanulunk. Eleinte a "rendes" kilenctől ötig tartó munkánk melletti "hobbiprojektként" tekintettünk a honlapra, persze pár hónap alatt kiderült, hogy ennél sokkal több lesz.

Ehhez a tökéletes összhanghoz nyilván az is hozzátartozik, hogy gyerekkori barátok vagytok. Mikor ismertétek meg egymást?

Attila: Ez valóban érdekes kérdés, bár nem először kaptuk meg! (nevet) Én Pécsett nőttem fel, Tivadar pedig budapesti, így akármennyire is hihetetlen, ismeretségünk első pár évében nem is találkoztunk élőben, csak az interneten keresztül beszélgettünk az aktuális témákról. Csak miután felköltöztem a fővárosba, akkor találkoztunk napi rendszerességgel. Ezért sem meglepő, hogy a közös vállalkozásunk is az interneten alapszik!

Hogy álltok az önbizalommal? Nekem meggyőződésem, hogy egy ilyen vállalkozáshoz szükség van arra, hogy az ember higgyen önmagában. Szerintetek?

Tivadar: Mindketten szerencsések vagyunk, hisz szerető családi háttér van mögöttünk, mi például hatan vagyunk a családban. Szerintem ez nagyban hozzájárult, hogy bele mertünk kezdeni. Bár a vállalkozásban anyagilag nem tudtak támogatni bennünket, az érzelmi támogatás is jelent ugyanannyit, sőt!

Attila: Persze azért önbizalom is kellett, bőven! És ketten jóval könnyebb volt belevágni, mint egyedül.

Beszéljünk kicsit a számokról! Mennyit adtatok el az elején, hol tartotok ma? Melyik az a dátum, amit örökre megjegyeztetek a vállalkozásotokkal kapcsolatban?

Attila: 2011. december 9-én, pénteken indultunk el élesben, aznap négy jegyet adtunk el. Az első jegyet én magam vettem, tesztként, hogy működik-e az oldal. Persze elmentem az előadásra is a teszt után, egy nagyszerű táncszínházi darabot láttam!

Tivadar: Egy évvel később, ugyanaznap közel 600 jegyet adtunk el. Százszoros növekedés, szép, ugye? (nevet) Persze kis számoknál ez könnyebben valósul meg. Idén, a kétéves évfordulónkon az előző évi forgalom háromszorosára számítunk. Ez még mindig nagyon szép fejlődés! Büszkék vagyunk arra is, hogy lényegében az összes budapesti és számos vidéki színház csatlakozott a kezdeményezésünkhöz. 86 partnerünk van, köztük olyan nívós és népszerű előadóhelyek, mint a Vígszínház, Nemzeti Színház, Katona, Örkény, Dumaszínház, vagy a Szegedi Nemzeti Színház.

Ti magatok kihasználjátok az oldalatok előnyeit? Többet jártok színházba?

Attila: Sokkal többet, heti rendszerességgel!

Tivadar: Nem is kérdés.

Forrás: Facebook/Ma este Színház
Forrás: Facebook/Ma este Színház

Mi a helyzet a barátságotokkal? Nem vált munkaviszonnyá?

Attila: Meglepő, de nem! Azután, hogy 10-12 órát együtt dolgozunk az irodában, gyakran még elmegyünk bulizni is. Sőt, volt egy terv, hogy négyen barátok közösen bérlünk egy nagyobb lakást, de az végül nem valósult meg.

Milyen a piaci helyzet ma? Szemmel kell tartani a vetélytársakat? Hogyan kell megújulni, hogy továbbra is ti legyetek nyerő helyzetben?

Tivadar: Sosem szántuk kőkemény for-profit (nyereségorientált - a szerk.) vállalkozásnak, sokkal inkább kultúrmisszió. Azon gondolkodtunk, miért csak akkor megyünk színházba, ha a szüleinktől kaptunk jegyet karácsonyra, szülinapra, vagy ha valaki lepasszolta a jegyét, mert nem tudott elmenni. A színházban persze aztán élveztük az előadást. Őszintén bevallom, huszonhét éves koromig egyetlen színházjegyet nem vettem. Vajon miért? Mert ez a korosztály nem szereti hetekre előre megtervezni az esti szórakozását. Az oldalt lényegében magunknak hoztuk létre, s ezzel, úgy tűnik, rátapintottunk közel százezer ember hasonló igényére.

Attila: Épp a fentiek miatt viszont nincs versenytársunk. Ez egy "niche market" (résmarketing, speciális piaci igény - a szerk), mi tökéletesen kiszolgáljuk, sem alulról, sem felülről nem éri meg az új belépőnek hasonló szolgáltatást létrehoznia relatíve ilyen alacsony haszonért.

Szerintetek hol fogtok tartani néhány év múlva?

Attila: A honlapban még óriási növekedési potenciál van. Közeli tervünk a Ma este Koncert! létrehozása, ahol a színház mellett az aznapi könnyű- és komolyzenei koncertekre is tudtok hamarosan last minute, félárú jegyet kapni. Persze már most is vannak koncertjeink, ezeket még a honlapon találjátok meg a többi előadás között. Gondolkodunk még a modell és a szoftver külföldi piacra vitelén is: Bécsben már el is kezdtünk mozgolódni, bár ez nagyobb falat lesz.

Tivadar: Úgy szeretjük, mint ahogy egy jó szülő szereti a gyerekét, és ez nem vicc! Teljesen hozzánk nőtt, az identitásunk részévé vált. Ugyanakkor minden szülő életében eljön a pillanat, amikor engedi a gyermekét kirepülni. Kaptunk már több megkeresést is nagyobb cégektől. Biztos eljön az idő tehát, amikor egy új dologba szeretnénk kezdeni, és a Ma este Színházat egy másik gondos gazdára bízzuk, aki még tovább tudja növelni a népszerűségét. Elvégre a hat ötletből öt még megvalósításra vár!


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.