Rákász Gergely koncertorgonistára - bármilyen furcsán is hangzik - illik a "trendi” jelző. Hogy miért? Mert rájött arra, hogy a komolyzene is fogyasztható, ha megfelelő a körítés.
Azt hallottam, az orgonakoncertjeiden megtelik a terem, méghozzá többségében fiatal emberekkel… Hogy csinálod?
Az ezredforduló környékén bejártam a fél világot, többek között Amerikában is éltem, ahol megfigyeltem, mennyire másképp zajlik egy-egy hangverseny. Lazább és kommunikatívabb. Nálunk régebben az volt a jellemző, hogy bejött a közönség, csendben, illedelmesen végigülte a koncertet, és a végén tapsolt majd távozott. Kint a zenei műsorszámokat sokszor szöveges részek kötik össze, így a közönséget több síkon is megszólítja az előadás. Ezt csinálom én is: a zeneművek előtt elmesélem, ki volt akkor a király, mennyi pénze volt a zeneszerzőnek, kinek ki volt a szeretője... mert a mélyebb megértést segíti, ha tudjuk, milyen körülmények között születtek a művek.
Egy közbevetés: Amerikában tanultál vagy dolgoztál?
Dolgoztam, aztán tanultam. Éppen túl voltam az iskoláimon, amikor egy kinti muzsikus, David DiFiore hallott játszani, és meghívott egy kinti koncertre. Ebből aztán koncertsorozat lett - és én a 19 évesek golyóállóságával rávágtam, hogy: "Persze, meg tudom csinálni!” Közben rájöttem, hogy mennyi mindent lehet abban a zenei kultúrában tanulni, és tanulás is lett belőle. Aztán évekkel később, 2005-ben két munkalehetőség között kellett volna választanom, mindkettő hosszú időre odakötött volna, s ekkor került a szemem elé egy Wass Albert idézet. Most nyilván sokan beskatulyáznak, de idegenben ezek a mondatok egészen másképp hatnak az emberre. Ez az idézet arról szólt, hogy ötven évig nép voltunk, most legyünk újra nemzet - és hogy személy szerint mi a dolgunk ennek a felépítésén. "Oké, ezek szerint haza kell mennem” - gondoltam. És belekezdtem az itthoni építkezésbe.
Orgonakoncertet gyakran templomban tartanak. De ott hogy lát a közönség, hogyan tudsz velük kommunikálni a karzatról?
Visszük magunkkal a turné orgonámat, azt el lehet helyezni a közönség előtt is, és máris kapcsolatba tudunk kerülni egymással.
Az ember csak azt a mintát tudja követni, ami eleve közel áll a saját világához. Hogyan kezdtél neki annak, hogy megnyerd a közönségedet a komolyzenének?
Úgy tekintek magamra, mint fogyasztóra - ha én unatkozom, akkor más is unatkozna... A komolyzenészek többsége nem veszi figyelembe, hogy kinek zenél. Elvárja, hogy a hallgatósága helyezkedjen vissza a 17-18. század világába és lassuljon le. Csakhogy a mai ember rohan, állandó életérzése, hogy nem ér rá semmire, hogy pörögni kell, és mindenhonnan árad az információ. Ezért másképp kell megszólítani őket. A koncertek nem lehetnek lassúak és főleg nem egycsatornásak, mert az unalmas! Ezért találtam ki a következő hívószót (amit a plakátokra is ki lehet írni): látványkoncert! Igen, kreáltam egy műfajt. De mielőtt azt hiszed, hogy elájulnék magamtól ebbe belegondolva, a látványkoncert nem az öncélú csinnadratta elvén született "legyen lézershow, hogy legyen lézershow” hanem azért, hogy az utca emberéhez is közelebb kerüljön ez a műfaj, ami tele van szépséggel és értékkel. Ezért a látványkoncert szórakozva tanít, kinyit egy világot, amitől kicsit fajsúlyosabb, értőbb emberként hagyjuk el a koncertet, és ettől a világ is egy cseppnyit jobb lesz. Nem csak zenélek, de beszélek a közönséghez, filmeket, mozgóképeket, táncot vetítek eléjük, tulajdonképpen a zene mellé megkapják a klipet is - több síkon igyekszem megszólítani őket. Ráadásul mai nyelven, közvetlenül.
És hogyan "terjedsz”? Mert egyszer megtölteni a nézőteret, az szerencse kérdése... de rendszeresen?
Van erre egy mondásom: a komolyzene olyan, mint a spenót - mindenki tudja, hogy egészséges és teli van vitaminnal meg ásványi anyaggal, csakhogy olyan fura zöld... valahogy el kell érni azt, hogy megkóstolják és akkor már ízleni fog. Van egy iskolaprogramom - legalább 40000 gyerekkel találkoztam az elmúlt években, akiket igyekeztem megnyerni, mert ők még nyitottak. Járom az országot, és használom a modern eszközöket is, a videómegosztó csatornákat, a közösségi oldalakat... Az én koncertjeim nem relaxálós események, inkább afféle akkumulátor-feltöltéshez hasonlítanám, aktivitást igényelnek. És ha valaki egyszer eljön, az a tapasztalat szerint vissza fog térni!
A rovatnak kettős célja van: egyrészt, hogy megismerjük a beszélgetőpartnerem munkáit, másrészt, hogy ő is beszéljen a kulturális élményeiről. Te milyen kultúrcsemegét ajánlasz nekünk?
Nos, hát elsőként legyen valami szórakoztató. nemrégiben olvastam el Frei Tamás két könyvét, A megmentő és a Bankár is lekötött. Aztán Hamvas Bélát ajánlanám - olyan szeretettel és megértéssel ír az életről, hogy aki éppen meginog valamiért, bátran töltekezhet nála. A harmadik pedig legyen Sárik Péter dzsesszkoncertje: ez a műfaj gyakran öncélú, de nála nem - tele van szeretettel és lélekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.