De miről is szól valójában Bollywood?
Igaz lenne, hogy a filmek csak híres amerikai filmek remake-jei? Vagy az, hogy minden film ugyanarról szól és csak furcsa színes ruhába öltözött szereplők véletlenszerű táncait nézhetjük több órán keresztül? Valójában ettől sokkal többet rejt magában ez a nyugati kultúrák számára egzotikusnak tűnő filmkultúra, hiszen nem szabad elfelejtenünk, a világ egyik legnagyobb, legnépesebb és legősibb múltra visszanyúló örökséggel rendelkező térségéről beszélünk. Emellett pedig ugyanúgy, ahogyan bármelyik országban, India esetében is a művészetek - és így a filmek is - olyan társadalmi, politikai és kulturális jelenségekre reagálnak, amelyek éppen zajlanak az ország életében.
Erre tökéletes példaként említhetők az 1980-90-es évek Indiájának morális bizonytalansága és identitáskeresése és az erre reflektáló családi masalafilmek. Ezek között olyan kasszasikerek említhetők, mint a Dilwale Dulhania Le Jayenge (Aditya Chopra, 1995) vagy a Hum Aapke Hain Koun..! (Sooraj Barjatya, 1994). Ezek a filmek amellett, hogy valóban a bollywoodi filmművészet leghosszabb alkotásai, olyan értékek hirdetését vállalták magukra, ami a korabeli indiai közönség számára a gyökerekhez való visszatérést, az „indiaiság" szeretetét, a családi normák és hierarchia, valamint a nemi szerepek fontosságát jelentette. Ezen felül pedig ezek a filmek egy másik célja kifejezetten a már nem az anyaországban élő indiai lakosság hazaszeretetének és a hagyományokhoz, hindu vallási értékekhez fűződő kapcsolatának megerősítése volt.
Ugyanez mondható el a kortárs éra és napjaink populáris filmjeiről is, amikor sorra születnek női főszereplős, vagy nőket a középpontba állító filmek, amelyekben már nemcsak mint anya vagy háziasszony, hanem a cselekmény aktív szereplőjeként találkozhatunk velük. Ez a téma egy, a mai napig deklaráltan patriarchális alapokon nyugvó társadalomban akár problematikussá is válhatna, ugyanakkor érezhető a változás szele, hiszen olyan filmek láttak napvilágot az elmúlt öt évben, mint a Lipstick Under My Burkha (Alankrita Srivastava, 2017) vagy a Veere Di Wedding (Shashanka Gosh, 2018). Az említett filmekben azt láthatjuk, hogy a női szereplők kibújva az évszázadok alatt kialakult és rájuk rótt szerepből, szabadon, önfeledten élik életüket, gyakran mit sem törődve a bíráló tekintetekkel.
Sorolhatnánk még az olyan témákat, mint az iskolarendszer problémája Indiában, politikai indíttatású filmek, vagy éppen a kulturális, nyelvi és vallási diverzitásból fakadó különbségek és akár tettlegességig fajuló megmozdulások, melyekkel gyakran, sőt egyre gyakrabban találkozhatunk a művészfilmek világán túl is. Ami elmondható ezekről az alkotásokról, hogy népszerűek, és az 1990-es évek bollywoodi hagyományaihoz híven gyakran amellett, hogy felhívják a figyelmet a problémákra, azt az üzenetet is közvetítik a közönség felé, hogy ezek a konfliktusok feloldhatók, ha együtt teszünk érte, így egyfajta pedagógiai szerepet is magukra vállalnak.
Ez azért kiemelkedően fontos, mert az indiai mozikultúra merőben eltér attól, amihez Európában szokva vagyunk. A mozizás élménye és a filmek befogadása egy sokkal inkább aktív folyamat, a közönség nem megnézi, hanem megéli a filmeket. Barátok, munkatársak, sőt teljes családok járnak együtt moziba, mint közös program vagy kikapcsolódás, és együtt izgulják, éneklik és táncolják végig a filmeket. Ehhez mérten pedig maguk a filmek – kifejezetten a családi masala filmek – is olyan irányvonalak alapján, szinte patikamérlegen kimérve vegyítik a romantikus, komikus, drámai és akciójeleneteket, hogy több generációnak nyújtsanak egyszerre meghatározó élményt, és a közönség legtöbb rétegének igényeit szolgálhassák ki egyszerre. Ehhez pedig elengedhetetlen az írók, a rendező, a producer, a színészek, a playbackénekesek és a teljes stáb hatékony együttműködése.
Egyszóval, Bollywood sokkal többet rejt magában, mint azt első ránézésre gondolnánk, és annak ellenére, hogy a globalizáció hatására egyre többet tudunk erről a világról, ez még mindig csak a jéghegy csúcsa. Hiszen kulturálisan a világ egyik legmegosztottabb országának egyik filmművészetéről beszélünk, ami összetettségével, mélységeivel és emellett a benne található végtelen szórakoztatófaktorral messze túlnő a sztereotípiákon.
A cikket Fejes-Jancsó Dorottya írta az Amrita Sher-Gil Kulturális Intézet megbízásából.
6. Indiai Filmfesztivál Magyarországon – 2020.12.07 – 2021.01.06.
A világjárvány okozta helyzetet szem előtt tartva idén tévécsatornák programjai között tekinthetőek meg az indiai filmművészet alkotásai, így az otthon kényelmében élvezhetjük az indiai kultúra ízeit és hagyományait. A bemutatásra kerülő öt film között szerepel a UV Creations alkotása, a SAAHO, a Telugu filmművészet szupersztárjának, Prabhas-nak főszereplésével, az Indu Sarkar, mely a díjnyertes filmrendező, Madhur Bhandarkar munkája, a Pablo Caesar rendezte Thinking of Him, melynek társproducere az indiai Suraj Kumar, Ashwini Sidwani The Silence című alkotása, valamint a Brahmanand Singh által rendezett Jhalki című film. A részleteket IDE KATTINTVA találod meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.