A Barbie baba olyan hullámokat gerjesztett, amiről megalkotója álmodni sem mert. Ruth Handler egyszerűen csak egy olyan játékot szeretett volna, amely több lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek kiélhessék a fantáziájukat. Észrevette ugyanis, hogy lánya, Barbara előszeretettel öltözteti felnőttes ruhákba a babáit, amik akkoriban kizárólag kisgyerekek és csecsemők mintájára készültek. Ez inspirálta Ruth Handlert a Barbie megalkotására, amely többé vált egy egyszerű babánál.
1959. március 9-én mutatták be az első Barbie-t, amely fekete és fehér zebracsíkos úszódresszt hordott, arany karikagyűrűt, fekete magas sarkút viselt és lófarokba fogott frizurát; két verzióban volt kapható: szőke és barna hajjal. Megalkotásában a tervező Jack Ryan – aki Gábor Zsazsa 6. férje volt - segítette Handlert.
A baba fogadtatása meglehetősen vegyes volt, hiszen egyrészt rengetegen üdvözölték az új ötletet, másrészt azonban sokan kritizálták a baba irreálisan nőies testét.
Ez a kettősség pedig a Barbie szinte egész „pályafutása” alatt jelen volt.
A kritikák ellenére Ruth Handlernek fontos volt a baba felnőttes megjelenése, ugyanis a Barbie-val nemcsak egy játékot alkotott: szerette volna, ha a figura inspirációként szolgálhat a kislányoknak, azt akarta velük üzenni, hogy merjenek nagyot álmodni, és hogy rengetegféle karrierlehetőség áll előttük. Ezért aztán a Barbie baba folyamatosan alkalmazkodott az igényekhez, és igyekeztek odafigyelni a kritikákra is. A Mattel cég szüntelenül újraformálta a Barbie-t, hogy az tükrözze az állandóan átalakuló divat- és szépségideálokat, valamint a társadalmi változásokat. A babának volt asztronauta, orvos és autóversenyzős változata is, de összesen több mint 250 különböző foglalkozást öltött magára.
"A Barbie-val kapcsolatos egész filozófiám az volt, hogy a baba révén a kislányok bármik lehetnek, amik csak lenni akarnak. Barbie mindig is azt képviselte, hogy egy nőnek vannak választási lehetőségei"
– mondta Ruth Handler a memoárjában. A baba családja pedig folyamatosan bővült: 1961-ben bemutatták Kent, később pedig a spanyol Teresát, az ázsiai Marinát, a fekete Christie-t majd sorra a legkülönbözőbb „személyiségű” és kultúrájú babákat. Testvéreket is alkottak neki: a tinédzserkorú Skippert, a tíz év körüli ikreket, Stacyt és Toddot, a kislány Shellyt. Mára számos különböző testalkattal, bőrszínnel és hajszínnel rendelkező babát kínálnak.
A Barbie babákat folyamatosan támadták a testalkatuk miatt: hihetetlenül vékony derékkal és dús keblekkel rendelkeztek, és olyan vékony lábakkal, amik a valóságban nem tudnák megtartani a testüket. Az az üzenet, amit ez a fiatal lányoknak közvetít, mindig is aggodalomra adott okot.
Valóban irreális volt az a test, amellyel az eredeti Barbie rendelkezett, ráadásul az 1963-as baba egy diétás könyvvel együtt érkezett a boltokba, amelyben egyszerűen csak az állt: "Ne egyél".
Azóta persze a Barbie már rendkívül sokszínű: kapható Down-szindrómás baba is, valamint kerekesszékes és mű végtagokkal rendelkező, de magas és teltkarcsú változata is van a babának. A céljuk az, hogy mindenki megtalálhassa a személyiségéhez leginkább passzoló darabot.
A Barbie-t lehet szeretni vagy utálni, de kikerülni semmiképp: egyes statisztikák szerint minden másodpercben három Barbie babát adnak el. Ez azt jelenti, hogy körülbelül 1 milliárd babát vásároltak meg a Barbie 1959-es megjelenése óta. A baba ikonikussá vált, amely számos mesét inspirált, nem beszélve a nemrég megjelent Barbie című filmről, amelyet Oscar-díjra is jelöltek.
A Barbie-baba hosszú ideje az egyik legnépszerűbb játék, de kritika érte a gyártót azért, mert a baba testfelépítésének semmi köze a valósághoz. Ha Barbie igazi ember lenne, túlságosan vékony bokája miatt lábra sem tudna állni, a nyaka pedig túl vékony és rövid lenne ahhoz, hogy fel tudja emelni a fejét. Ezért készítettek a szakértők képet egy olyan babáról, ami tükrözi a valóságot. Nézd meg a különbséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.