Öt ember indult el végzetes útjára egy évvel ezelőtt a Titan merülőhajón, hogy közelről megvizsgálhassák a Titanic roncsait. Az expedíciót egyikük sem élte túl. Szakértők megosztották, melyek voltak azok a hibák, amikből tudni lehetett, végzetes utazásra indulnak.
Egy évvel ezelőtt indult útnak az OceanGate vállalat Titan merülőhajója, hogy megtekintsék a Titanic romjait. Öt ember volt a fedélzeten: a 61 éves Stockton Rush, az OceanGate vezérigazgatója, az 58 éves Hamish Harding brit milliárdos, a 77 éves Paul-Henri Nargeolet Titanic-szakértő, a 48 éves Shahzada Dawood brit-pakisztáni milliárdos és 19 éves fia, Suleman. Mind életüket vesztették.
Egy évvel a tragédia után számos olyan részlet látott napvilágot, amelyek arra utalnak, hogy a tengeralattjáró - amelyet Rush irányított - kezdettől fogva tragédiára volt ítélve, és hogy többen figyelmeztették a vezérigazgatót arra, hogy a jármű nem biztonságos.
Sokan gondolják úgy, hogy Rush legmegkérdőjelezhetőbb döntése a Titan tengeralattjáró megalkotásakor az volt, hogy egy Logitech G F710 vezeték nélküli Gamepaddal irányította, amelyet általában videojátékokhoz használnak.
Az OceanGate vezérigazgatója kijelentette, hogy a hajó irányítása "nem igényel nagy szakértelmet."
Steve Wright, a Nyugat-Angliai Egyetem repülőmérnöki docense elmondta, hogy egy megfelelő kormányszerkezettel sokkal biztonságosabb lett volna a merülőhajó.
Az öt férfinak mindössze 670 cm x 280 cm x 250 cm méretű helye volt, és csak egyetlen ablakon keresztül tudtak kinézni. A hajóban nem voltak ülések, így a csoport a padlón foglalt helyet.
Ez enyhén szólva klausztrofóbiás - és az utasoknak azt is tanácsolták, hogy a merülés előtt és alatt korlátozzák étrendjüket, hogy "csökkentsék annak valószínűségét, hogy szükségük lesz a mosdó használatára."
Ami nem egy privát fürdőszoba volt, hanem inkább egy kis box, amelyet a fedélzeten tartózkodók egy függöny mögött használhattak.
A tengeralattjáró vitatott módon szénszálas anyagból készült. Sok szakértő döbbent meg a döntésen, úgy vélték, hogy ez meglehetősen kísérleti, és úgy tűnik, igazuk lett. Egy évvel később a Houstoni Egyetemen végzett kutatások azt mutatják, hogy ez végzetes hiba lehetett. A vékony falú szerkezetekben, mint a Titan tengeralattjáró, komoly károkat okozhat az óceán mélyén lévő nyomás. A kutatást vezető Roberto Ballarini, az építő- és környezetmérnöki tudományok professzora kifejtette, hogy a korábbi merülések hatására az intenzív nyomás alatt hajlamosabbá válhatott a "mikrorugózásra" is.
Az összeomlás hivatalos okát azonban még nem állapították meg.
Mások arra is felhívták a figyelmet, hogy a tengeralattjáróhoz használt alkatrészek közül sok "gyenge és törékeny" volt, Chris Parry, a Királyi Haditengerészet egykori admirálisa szerint a legtöbbet "az Amazonról" is be lehetett volna szerezni.
Bár Rush bízott abban, hogy a 2023. júniusi merülés sikeres lesz, a szakértők szerint figyelembe kellett volna vennie a hibákat és problémákat, amelyek több korábbi út során is előfordultak. Arthur Loibl 2021 augusztusában vett részt egy merülésen a Titánnal, utólag szerencsésnek érzi magát, hogy életben maradt. Azt állította, hogy elektromos problémák miatt öt órás késéssel indultak, mielőtt a merülés közben a tengeralattjáró egyes részei tönkrementek volna.
Az OceanGate úgy döntött, hogy független ellenőrökkel nem vizsgáltatja be a Titánt, mivel aggályosnak tartották, hogy ez évekkel visszavethetné őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.