Régi korok ikonikus darabja, a női fűző visszatérő vendég a divattrendek forgószínpadán, a fehérneműk közül pedig soha nem is kopott ki igazán. Hosszú története során rengeteget változott, megítélése is képlékeny volt. Cikkünkben kibogoztuk a fűző hosszú történetét.
A legkorábbi emlék egy, a női fűzőhöz hasonló ruhadarabról a Minószi-kultúrából maradt fenn egy szobron, i. e. 1600 körül. Ez még a felső ruházat része volt, a melleket pedig szabadon hagyta. A korabeli ábrázolások alapján férfiak is viseltek alakformáló fűzőt.
Feljegyzések szerint különböző kaukázusi törzsek hordtak fűzőhöz hasonló alsóneműt, amivel nem csupán a női szépséget, de az erényt is kifejezték.
Mivel a középkorban a testet a bűnösnek találták, így a fűző viselése sem volt illendő, amit csak megerősítenek a fűzőben ábrázolt ördögök is a korabeli képeken. A nők inkább bő, egész testet elfedő ruhadarabokat viseltek. A kényelem előrébb való volt, mint az esztétikum.
Az alakot formáló női fűző közvetlen előképe, a 15. századi Franciaországban alakult ki, ez még egy merevített szövetanyag volt. A női fűzők megjelenése egyúttal a női testformák felszabadulását, a női büszkeség kifejezését, a társadalmi normák változását is jelentette. A fűző ekkor még fordított kúp alakúra formálta a testet.
Nem csupán a nők, de a férfiak is előszeretettel hordtak fűzőt, kifejezetten a tartásjavító fűzők voltak körükben népszerűek. A 16-17. században volt a férfi fűző virágkora, az 1840-es években ért véget az utolsó hullám.
Később a 16-17. évszázad volt a fűzők első virágkora, amikor ennek az alsóneműnek viselése széles körben elterjedt a nemesség körében. Ezek a darabok még fából vagy vasból készültek, merevek voltak, kevésbé a karcsúság, mint inkább az uralkodó pozíciójához illő tartás, egyenesség, női büszkeség volt a mögöttes filozófiája. Ezek még inkább emlékeztettek valamiféle kalodára, semmint fehérneműre, funkciójukban tartásjavító fűzőnek tekinthetők.
A női fűzők az 1700-a években is a divat szerves részei maradtak, és a korábbi századokhoz hasonlóan is inkább kúp alakúak voltak. A vékony(abb) derék és egyenes tartás mellett a szép dekoltázs is divatba jött, így fűzőkkel a kebleket is felpolcolták.
A női fűző aranykora a 19. századra tehető, amikor a technológia lehetővé tette, hogy a fűzőket még vékonyabbra, akár 40 cm (!) kerületűre szorítsák. Ekkor terjedt el a ma ismert homokóra alakú alakformáló fűző.
A fűző viselése nem csupán esztétikai okokból volt kötelező, de a nő társadalmi státuszát, műveltségét is kifejezte, ugyanis a fűzőviselés a bonyolult öltözködési etikett ismeretét mutatta, de az erkölcsi tartás, női erény szimbóluma is volt.
A darázsderéknak azonban komoly egészségügyi vonatkozásai is voltak, ugyanis számos feljegyzés bizonyítja, hogy a túl szűkre szorított derék bordatörést okozott, de arra is akadt példa, amikor a lengőbordák átfúrták a májat, ezzel pedig halált okozva viselőjének; az összeszorított belsőszervek rendszeresen okoztak székrekedést, ájulást. Ennek tudatában különösen hajmeresztő az a tény, hogy fűzőt még terhesség alatt is viseltek a nők.
A női fűző egyeduralma egészen az 1920-as évekig fennmaradt, amikor is a háborús pusztítás és a flapper korszak hozta el a fűző végét. Kisebb-nagyobb fellángolások léteznek a fűzők újraélesztésére, míder formájában ma is megtalálható a fehérneműboltok polcain, de a hétköznapi életből napjainkra szinte teljesen kikopott. Egyes szubkultúrákban azonban töretlen népszerűségnek örvend a mai napig, illetve az utóbbi években újra megjelentek az alakformáló fűzők is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.