Hogyan válasszuk ki gyerekeink számára a legmenőbb játékot?

gyerek, játék, ajándék
Shutterstock - PeopleImages.com - Yuri A
gyerek ajándék játék
Manapság rengeteg játék közül választhatunk, így a bőség zavarában könnyű eltévedni, hogy mivel lepjük meg csemeténket.

Az ünnepek közeledtével minden szülő elkezdi belevetni magát az ajándékvásárlásba, ám nem egyszerű kitalálni, milyen játék az, aminek valóban örülhetnek a gyerkőcök.

gyerek,  játék, család
Minden szülő akkor a legboldogabb, ha sikerül kiválasztani a gyermeke számára a legtökéletesebb játékot.
Forrás: Shutterstock

Mindannyian szeretnénk gyermekünkhöz leginkább passzoló, ugyanakkor készségfejlesztő játékot beszerezni, de ez nem mindig egyszerű. 

Segítünk, hogyan tájékozódj a játékok tengerében!

 Régen levélben írtuk meg, mit szeretnénk karácsonyra, ma a gyerekek Viber-üzenetben küldik el kívánságlistájukat a Jézuskának. Régen az alvóbaba, a kisvasút, a Gazdálkodj okosan! volt népszerű, ma már szerepel a listán egy fizetős Minecraft-applikáció is. Mi a magyarázata a változásnak?
Az igények jelentősen megváltoztak az utóbbi években, a játékipar és a kereskedelem pedig próbál naprakész lenni, és időben felismerni a trendeket. 

A játékok, kicsiben ugyan, de mindig leképezik a nagyvilágot. Ami most a legszembetűnőbb változás, hogy a játéktér nyitottabb és elfogadóbb lett. Már nem kell valaminek rózsaszínnek lennie ahhoz, hogy egyértelműen tudjuk róla: kislánynak való. 

– árulja el Scarlett Wisotzki, a nürnbergi Spielwarenmesse nemzetközi játékkiállítás sajtófőnöke.

Fiúnak vagy lánynak?

A nemek közötti markáns különbségek megszűntek.

 A fiúk játszhatnak a babakonyhával, hiszen számos séf lett világhírű, és ez egy pozitív minta, a lányok pedig kérhetnek távirányítós autót, mert ez sem ciki, sőt idén ez ígérkezik az egyik legnépszerűbb játéknak! 
– Ugyanakkor még Euró­pában sem egységesek az igények, amelyek többnyire, valljuk be, a szülők részéről fogalmazódnak meg – mondja Scarlett Wisotzki. – Német­országban jobban szeretnek olyasmit választani, ami tanít is valamire, míg Nagy-Bri­tan­niában elsősorban a szórakoztatást várják a karácsonyi meglepetéstől. A színeket tekintve elmondható, hogy a harsányság inkább Közép-, Nyugat- és Dél-Európában kívánalom, viszont minél északabbra megyünk, annál visszafogottabb és természetesebb árnyalatok jelennek meg a boltokban, gondoljunk csak a skandináv lakáskultúrára.

Meghódítja a digitális tér a gyerekeket? 

A Lego Csoport tíz országban végzett kutatást a családok játszási szokásaival kapcsolatban azért, hogy jobban megértsük, mennyire fontos napjainkban a játék a felnőttek és a gyermekek számára.
 

Többek között azt láttuk, hogy azok a családok, ahol öt óránál többet játszanak együtt egy héten, boldogabbnak vallják magukat, mint azok, amelyek öt óránál kevesebbet töltenek ezzel a tevékenységgel. A fiús és a lányos játékok kapcsán úgy véljük, hogy bár vannak rózsaszín és kék színű dobozaink, a logikai és kreatív építés nemtől és kulturális háttértől függetlenül érdekes. S hogy kell-e aggódnunk az online játéktér miatt? A felmérésben résztvevő gyerekek 72 százaléka mondta azt, hogy többet játszik a barátaival, mint a digitális játékokkal. 

– magyarázza Siket Lóránt, a Lego Csoport magyar piacért felelős kommunikációs vezetője.

Fejleszti az együttműködést

Fogócska, bújócska, kidobós: az iskolaudvaron ezek még mindig gyakori látványnak számítanak. Ahogy sajnos az is, hogy a nagyobbak összebújva görnyednek a telefon fölé. Nem csoda, hogy utóbbi miatt a klasszikus játékokat is újragondolják... 
– Egyre több olyan termék jelenik meg a piacon, ami az AR (augmented reality, azaz kiterjesztett valóság – a szerk.) elvén ötvözik a két világot. Eb­ből mi sem maradtunk ki: a Lego Hidden Side termékcsaláddal egyszerre építhetünk és játszhatunk a figurákkal, valamint egy AR-játékkal – magyarázza Si­ket Lóránt. – Számos egyetemmel dolgozunk együtt világszerte, és oktatási programokat, ajánlásokat fogalmazunk meg a játék fontosságáról. Biztosak vagyunk ugyanis abban, hogy ez nemcsak a szabad­idő felhőtlen eltöltésének egyik legjobb módja, hanem a tanulás egyik leghatékonyabb eszköze is. Játék közben észrevétlenül fejlesztjük azon készségeinket, amelyekre a jövőben egyre nagyobb szükségünk lesz. A kre­ativitás, a problémamegoldás, az együttműködés és a kritikus gondolkodás egyaránt elengedhetetlen a boldoguláshoz.

Népszerűségi kisokos

Az amerikai eladások 30 százalékát a licencelt játékok teszik ki, és ez kihat az egész világra. 

Már a mozikban az új Jégvarázs film, és javában dúl a Harry Potter-láz, ne csodálkozzunk hát, ha a játékok világában is megjelennek ezek a figurák.

Emellett még mindig népszerűek a slime, az ooze, a kinetikus homok, a gyurma és az egyéb kézzel formázható anyagok. Ezek egyébként azért hasznosak, mert fejlesztik a kreativitást, a kézmozgást, a finom motorikát. 

A gyerekek fontosnak tartják a meglepetést, ezért a kicsomagolás öröme érdekében a tervezők speciális kódokkal, illetve átalakítható csomagolásokkal is készülnek az ünnepre. A retró játékok iránt szintén nő a kereslet, igaz, elsősorban a felnőttek örömére, akik ezekkel a saját gyerekkorukat akarják megidézni és a gyermekeiknek is megmutatni.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.