Kevesebb ápolási címke kerül a ruhákba – Honnan tudod majd, hogy mosd a kedvenc darabjaid?

címke-ruha-life
Shutterstock - New Africa
ápolás ruha
A ruhaiparban egyre többen a digitális címkét részesítik előnyben, így az ápolási címkék használata is csökken, de vajon ez jó a vásárlókra nézve?

A ruhákban található ápolási címke rengeteg információt tartalmaz az adott ruháról, köztük, az ápolási utasításokról, származásról és az anyagösszetételről. Ezek az információk elengedhetetlenek, mert ha jól megvizsgálod őket, akkor megtudod, hogy hogyan viselheted kedvenc darabod éveken, vagy akár évtizedeken keresztül. A többség ezeket kivágja, mert szörnyen idegesítő tud lenni, hogy átlátszik az anyagon vagy karcolja a bőröd, ám erre lassan nem lesz szükség, mert a címkék egyre kevesebbszer tűnnek fel a ruhákon.

címke - life
Több oldalas címke helyett manapság már csak egy QR kód kerül a termékekbe.
Forrás: Shutterstock

Egyre kevesebb az ápolási címke a ruhákon

A ruhacímkék évtizedek óta belekerülnek a ruhákba. Amíg régen több oldalnyi apró betűs információhalmazzal találkoztál, mára gyakran csak egy QR kódot tartalmaz a címke, amin keresztül elérsz minden fontos információt, vagy egy olyan anyagdarabbal bele varrva a ruhába, amit könnyen leszakíthatsz, így egyben marad a címke, de nem fog zavarni ruhaviselés közben. Az újdonság pedig, hogy egyáltalán nem kerül címke a ruhába, amiről még nem tudjuk, hogy jó dolog-e.

Miért van szükség az ápolási címkékre a ruhákban?

A válasz egyszerű: az ápolási címke rengeteg információt tartalmaz a termék helyes mosásáról, szárításáról, származási helyéről és anyagösszetételéről. Az ápolásra vonatkozó információkról minden márka köteles tájékoztatni a vásárlót, az anyagösszetételre és a származási hely feltüntetésére vonatkozólag viszont nincs szabály. Ezek az információk különösen fontosak a csak vegytisztítással tisztítható ruhadarabok esetében, mivel meghatározzák, hogy milyen vegyszereket használhat biztonságosan egy szakember.

Vajon lesz a jövőben is ápolási címke?

Tavaly az American Apparel and Footwear Association kampányt indított a ruhacímkék eltörlése mellett, illetve, hogy azok helyett szövetre nyomtatott kód vagy a szövetbe ágyazott chip kerüljön.
Az Európai Bizottság előírta, hogy 2030-ra minden Európában megvásárolható textilterméknek rendelkeznie kell digitális termékútlevéllel. Ez hasonló módon működik a kódhoz vagy chiphez, és valószínű, hogy globálisan elterjedt megoldás lesz.

A címkék digitalizálásával sokkal több részletet lehet majd megosztani a termék anyagairól, eredetéről, színezékeiről, kémiai készítéséről, a gyártás során a környezetre gyakorolt hatásokról és az életciklus végét jelző megoldásokról, valamint az információk is mindig naprakészek lesznek.

A digitális címkéknek köszönhetően sok márka eredetisége is igazolható. Illetve, a digitális címkék hozzáférhetőbbé tennék az információkat a fogyatékkal élők számára, és a címkék nélküli ruhák kényelmesebbek lehetnek az érzékszervi problémákkal küzdő emberek számára. Néhány ausztrál tervező már most is készít olyan érzékszervbarát ruhadarabokat, amelyeken az ápolási utasítások közvetlenül az anyagra vannak nyomtatva.

Hogyan távolítsd el a ruhacímkét anélkül, hogy kárt tennél a ruhában?

Ha zavar a ruhába varrt címke, akkor eltávolíthatod, de ezt tedd óvatosan. A legtöbb címkén van jelzés, hogy hol tudod elvágni egy ollóval, ahol viszont nincs, ott bontsd ki a címke varrását, figyelve arra, hogy a ruhában ne okozz kárt. Ehhez szerezz egy jó varratbontót és olvass a helyes használatáról, mielőtt nekivágsz.

A címkét érdemes megtartani, mert ha eladnád vagy eladományoznád, akkor a darab nem veszít majd értékéből. Ha ügyes vagy, akár vissza is varrhatod a címkét, esetleg egyedi megoldást használhatsz a címke ruhán tartásához, így a következő tulajdonos is tudni fogja, hogyan kell ápolni új kedvenc darabját.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.