Steiner Kristóf: A fiú, aki elbűvölte Madonnát

lélek pszichológia Madonna Steiner Kristóf kabbala
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Péntek esténként szinte lehetetlen elmenni a Tel Aviv-i Kabbala Központ mellett anélkül, hogy az ember ne kapná azon magát: vidáman szökdécsel a kiszűrődő dajdajozásra. Ami azonban még ennél is meglepőbb: a kurjongató lányok és asztalon doboló fiúk éneke közül kiválik egy ismerős hang, amelyet Madonna Confessions on a Dancefloor című albumán ismert meg a világ, azóta pedig százezreket varázsolt el a világ legnagyobb stadionjaiban.

Isaac Sinwanira nehéz lenne bármiféle titulust ráerőltetni: a Kabbala Központ tanára és kántora, a zsidó népzene nagykövete, egy jemeni fiú, aki megvalósította az álmait... a sor meglehetősen hosszú. Nem csoda, hogy a pop örök királynője, Madonna egyszerűen csak így konferálta fel őt koncertjein: "Üdvözöljétek a barátomat, Isaacet. Jófiú..." A "Hang" ugyanis - ahogy sokan nevezik - éppen úgy, mint a hirtelen jött siker előtti években - főállású "chevre", amely a kabbala nyelvén azt jelenti: tanár, aki a hétköznapi munkáját feladva kizárólag azért dolgozik, hogy fényt hozzon mások életébe. Aki olvasta a Lélekbonbon című könyvemet, annak ismerős lehet "Madonna jófiúja", ám a beszélgetésünk teljes szövegét először és kizárólag itt, a Life.hu-n osztom meg veletek.

- A Madonna fanoknak, akik leginkább a kedvencük miatt kötötték fel a vörös fonalat biztosan óriási meglepetés, hogy elég besétálniuk egy sábeszre, és találkozhatnak veled. Számodra mik voltak életed "nagy találkozásai"?

- Talán nem is emberekhez, hanem a számomra legfontosabb dolgokhoz kötődnek ezek: a zene és a kabbala a két "nagy találkozás" az életemben. Amióta az eszemet tudom, folyton énekelek. Az egyik első emlékem az óvodából, hogy a csendes pihenő kellős közepén felpattanok az ágyra, és hangosan dalolni kezdek: "Ébresztő mindenki!" Kamaszként pedig beleszerettem a hangszerekbe: megtanultam játszani mindenen, ami csak a kezembe került. És bár mindenki arra buzdított, hogy kezdjek valamit a tehetségemmel, valahogy bátortalan voltam.

- Ekkor került a képbe a miszticizmus?

- Pontosan. Számtalan spirituális ösvényen elindultam, de egyiken sem voltam képes kiteljesedni. Amikor viszont először vettem részt egy kabbalaelőadáson - ami egyébként az emberi vágyakról szólt -, azonnal éreztem, hogy itt a helyem. Azt persze nem sejtettem, hogy a másik szenvedélyemmel, a zenéléssel is itt találunk újra egymásra.

- Mi történt?

- Valaki meghallotta, ahogy az orrom alatt énekelgetem a sábesz-dalokat, és szó szerint odarángatott a terem közepére. És - csodák csodája - életemben először nem voltam zavarban. Itt végre kiengedhettem a hangom.

- Nem véletlen, hogy a londoni Kabbala Központban "A Hang" volt a beceneved...

- Amit ráadásul éppen Guy Richie aggatott rám. Akkoriban ő volt Madonna férje, és minden szombaton ott voltak a központban a meditációkon. Aztán egy szép napon ez a nő, akit a világ minden pontján mindenki ismer és elismer, kivált a tömegből, és kinyújtotta felém a kezét: "Helló, Madonna vagyok."

- Spirituális felemelkedés ide vagy oda, azért gondolom, kicsit beleborzongtál...

- Naná... pedig sosem voltam egy Madonna-rajongó. Két számot, ha ismertem tőle, azokat is a klipek miatt. Most pedig az a lány, aki a Like a Prayer videójában szájon csókolta a fekete Jézust, habozás nélkül a szemembe mondja: "Odavagyok a hangodért. Van kedved felvenni velem pár dalt a stúdiómban?"

- Ez volt a rólad elnevezett track, az Isaac?

- Ah, szó sincs róla. Bementem a stúdióba, Madonna a keverőpultnál ült, és csak annyit mondott: "Énekelj valamit." Rázendítettem egy kétezer éves jemeni népdalra, amit a családommal énekeltünk gyerekkoromban, aztán elénekeltem egy sábesz-dalt. Legfeljebb húsz percet töltöttem odabenn, majd elbúcsúztam a főnökasszonytól, és hónapokig nem is gondoltam az egészre. Már ez is több volt, mint amiről valaha álmodtam.

- Mikor hallottad először az elkészült dalt?

- Madonnának találkozója volt a tanárával, és az óra végén odajött hozzám: "Ülj be a kocsimba, mutatok valamit." Egy Mini Coopere volt akkoriban. Négyen - Madonna, a tanára, Guy Richie és én - bepréseltük magunkat a kicsi kocsiba, ő pedig elindította a sztereóberendezést, és megszólalt az én hangom. A jemeni népdalt használta fel. Leírhatatlan érzés volt.

- A családod mit szólt hozzá, hogy hónapokra megpattansz, ráadásul egy olyan nővel osztod meg a vakációdat, akinek a neve évtizedek óta egyet jelent a szexualitással?

- A feleségem csupán egyetlen dolog miatt féltékenykedett: ő ízig-vérig Madonna rajongó, kicsi kora óta. (nevet) Egyébként pedig tudta, hogy megbízhat bennem. Nem állítom, hogy könnyű volt: éppen akkor született kisbabánk, és a világ összes luxusszállodája, masszázsa és kántáló rajongója sem tudta pótolni a családomat.

- Nem kell ahhoz Madonna legjobb barátjának lenni, hogy az ember felmérje: a nő maga a perfekcionizmus. Voltak kemény meccseitek?

- Már az elején azzal indított, hogy lazán a képembe mondta: "Az én színpadomra kövér ember nem teszi be a lábát." Akkoriban legalább 15 kilóval vaskosabb voltam, így a turné előtt kaptam másfél hónapot arra, hogy összekapjam magam. Mentségére szolgál, hogy szuperjófej volt: kaptam tőle egy speciális diétát, amit követnem kell, és egy személyi edzőt, aki minden nap rendesen megdolgoztatott.

- Milyen volt első alkalommal több tízezer ember előtt állni a színpadon?

- Elég, ha annyit mondok, hogy a saját dalom előtti tíz percben képtelen voltam elhagyni a mellékhelyiséget. Van egy zenész haverom, akivel kamaszkorunkban azzal viccelődtünk, hogy egy napon majd felléphetünk a leghíresebb zenei fesztiválon Izraelben, és elkiálthatjuk magunkat: "Jó estét, Caesarea!" Ehhez képest minden éjjel elkiálthattam volna magam: Jó estét London, New York, Párizs, Tel Aviv... Soha nem is álmodtam ilyesmiről.

- Egyet nem értek: hogy lehetséges, hogy azóta nem jelent meg saját lemezed, nincsenek fellépéseid minden hétvégén, és nem pompázol ott minden magazin címlapján? Minden esélyed megvolt minderre...

- A válasz nagyon egyszerű: nem kértem belőle. Rengeteg ajánlattal kerestek meg a turnét követően, de rövid gondolkodás után mindet elutasítottam. Néhány hónap alatt mindent elértem, amiről egy zenész álmodhat, és őszintén szólva nem ragadott meg annyira ez a világ, hogy bármit feláldozzak érte. Minden nap hálát adok az égnek, hogy kabbalaoktató lehetek ahelyett, hogy hollywoodi vagy New York-i híresség volnék. Szívből énekelni pedig egy stadionnyi közönség nélkül is lehet. Ha valamit, azt mindenképpen megtanultam az elmúlt évek tapasztalataiból - studiózás, turnézás világszerte, flancos hotelek és társai -, hogy semmi sem fogható ahhoz, mint amikor végre hazaérek.

Kövesd a hangot!

Isaac Sinwani és Madonna duettjét a Confessions Tour című DVD-CD kiadványon találod meg: a Paradise Not For Me című dalt énekelték együtt a díva turnéján.


A Confessions on a Dancefloor albumon található "Isaac" című szerzeményt Sinwani kíséri az ősi hangszerrel, a sófárral:


Isaac jelenleg a moszkvai Kabbala Központban tanít - ha Oroszországban jársz, te is meghallgathatod, hogyan énekli a Tórát szombatonként.
Ha személyesen szeretnéd felvenni a kapcsolatot egy kabbalaoktatóval, látogass el www.kabbalahungary.net oldalra.






Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.