A piros vagy narancssárga műanyag hálóba csomagolt gyümölcs segít azt a benyomást kelteni, hogy a narancs héja élénkebb narancsszínű, ezáltal lédúsabbnak és vonzóbbnak tűnik a fogyasztók számára. Ha a gyümölcs éretlen, a színes háló a zöld színt is mérsékli, a narancsosságát pedig fokozza, így a gyümölcs érettnek és étvágygerjesztőbbnek tűnik. Ugyanez igaz a citromra is, amit gyakran sárga hálós zsákokba csomagolnak, hogy természetes színét kiemeljék. Ha piros zacskókba tennék, narancsosnak és kevésbé vonzónak tűnnének.
A konfettiillúzió egy olyan vizuális jelenség, amelyben a színek érzékelését erősen befolyásolja a környezet. Ebben az optikai illúzióban egy semleges színű golyót helyeznek el egy különböző színű vonalakból álló rácson belül. Ha adott színű vonalak vannak előtérben, a golyó színe látszólag összemosódik a vonalak színével.
Egy új tanulmányban Karl R. Gegenfurtner pszichológus a németországi Giesseni Egyetemről részletezi, hogyan használja ki a szupermarket narancssárga zacskója a konfettiillúziót.
Azt írja: „Minden szombaton a helyi piacon veszek narancsot a kedvenc gyümölcsárusomtól, Helgától. Legutóbb nem volt nála szép érett narancs, ezért később egy szupermarketben vásároltam, ahol úgy tűnt, hogy bőségesen van érett gyümölcs. Természetesen vettem egy csomót, praktikusan egy narancshálóba volt csomagolva a cipekedéshez. Otthon, amikor kivettem a narancsokat a hálóból, csoda történt: minden egyes narancs, amely a háló belsejében gyönyörű színű volt, mélyzöldre színeződött!”
Karl R. Gegenfurtner tanulmányban magyarázza el a jelenség okát:
„Arra a következtetésre jutottunk, hogy a színasszimiláció önmagában erős hatást gyakorol a szín megjelenésére, és a zöldesnek tűnő narancsot szép narancssárgává változtatja. Mondanom sem kell, hogy a gyümölcsárusok már régen rájöttek erre. Ha körülnézünk a tipikus szupermarketekben, könnyen észrevehetjük, hogy a gyümölcsök és zöldségek (pl. citrom, hagyma, cukkini vagy akár burgonya) jellemzően olyan hálóba vannak csomagolva, amelyek a tökéletes példányok színét mutatják.
A tanulmány kifejti, hogy a konfettiillúzió azon az elven alapul, hogy agyunk a perifériás látás és a színérzékelés feldolgozására van programozva. Lényegében az agyunk arra törekszik, hogy a lehető leghatékonyabban értelmezhető, zökkenőmentes élményt nyújtson számunkra. Hasonlóképpen, a vizuális rendszerünk úgy van beprogramozva, hogy egyenletességet és sima átmeneteket érzékeljen. Amikor a piros hálót egy narancssárga fölé helyezzük, az agyunk egyesíti a szomszédos színeket, hogy leegyszerűsítse a látottakat.
Hogy ez a megtévesztő trükk valóban növeli-e a narancsok eladását, nem tudjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.