Ha pilótaként szeretnél karriert befutni, jó, ha tudod, hogy amíg egy szál szőr is akad az arcodon, nagy eséllyel nem emelheted levegőbe a repülőgépet. Furcsán hangzik? Akkor gondolj vissza az eddigi repüléseidre, utasként láttál egyszer is szakállas pilótát? Ritkán, ugye? Ez nem véletlen, a pilóták egy meglehetősen zavaró okból kerülik a sűrű borostát, pláne a hosszabb szakállat.
Rengeteg közösségimédia-felhasználó felhördült, amikor miután Zack D. Films YouTuber videójából megtudta a furcsa szabályt, amelyet több légitársaság alkalmaz. A férfi egy szimulációt osztott meg arról, mi történhet, ha egy szakállas fickó vezet egy repülőgépet.
A rövid klipben kifejtette: „Amikor egy pilóta vészhelyzetben felveszi az oxigénmaszkot, az szorosan lezárja az arcát. Ez kulcsfontosságú a megfelelő mennyiségű oxigén biztosításához. De ha a pilótának szakálla van, az arcszőrzet megakadályozza, hogy a maszk megfelelően zárjon, ami az oxigén szivárgását okozná, ami szerencsétlen következményekkel járna. Ezért lehet olyan ritkán látni szakállas pilótát.”
A repülőgép vezetéséért felelős személyeknek bizonyos nem vészhelyzetekben is fel kell venniük a maszkokat, például amikor egyedül vannak a pilótafülkében, mivel ez néhány értékes plusz másodpercet jelent, ha bajba kerülnének.
A HRD Aero Systems légiközlekedési cég szerint a pilóták, másodpilóták és a pilótafülke személyzetének tagjai speciális oxigénmaszkokat használnak az utasok számára leejtett maszkok helyett, „mert a munkájuk többlet felelősséggel és kockázattal jár”.
„A maszkot akkor is folyamatosan viselniük kell, amikor a repülőgép utasterében 10 000 lábnak megfelelő nyomás uralkodik. A pilóták alkalmanként az éjszakai látás javítására is használhatják az oxigénmaszkot. A nyomás alatt lévő repülőgépben az oxigén mennyisége még mindig alacsonyabb, mint amit a földön tapasztalunk. Ilyen oxigénszint mellett az éjszakai látás csökkenhet. A pilóták gyakran használják az oxigénmaszkot, hogy a leszálláshoz való felkészülés közben javítsák a látási viszonyokat. A repülőgép személyzete számára készült oxigénmaszkok az első néhány másodpercben 100%-os oxigénellátást biztosítanak, azonnal kezelik a hipoxia tüneteit, majd át lehet váltani kevésbé koncentrált ellátásra” — mondta el a légiközlekedési vállalat képviselője.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) azt is kifejtette, hogy bár nincs olyan írásos szabály, amely kifejezetten tiltaná a szakállat, sok légitársaság biztonsági okokból nem engedi meg pilótáinak, hogy szakállat növesszen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.