NASA-figyelmeztetés: egy óriási forgógalaxis frontálisan ütközhet a Földdel

Comet, illustration, csillaghullás
Science Photo Library via AFP/PHOTOSTOCK-ISRAEL/SCIENCE PHOTO LIBRARY - Science Photo Library via AFP
Androméda galaxis NASA frontális ütközés
Az Androméda-galaxis kaotikusan forgó mozgással tart egyenesen a Föld felé. A NASA szakértői arra figyelmeztetnek, hogy frontálisan" belecsapódásra kell számítani. Ám egyelőre még nem kell túlságosan aggódnunk.

Az Androméda-galaxis egy nagy spirálgalaxis, amely a Földtől mintegy 2,537 millió fényévre található az Androméda csillagképben. Ez a Tejútrendszerhez legközelebbi spirálgalaxis, így a csillagászok által az egyik legtöbbet tanulmányozott csillagrendszer. Sötét égbolton a galaxis a Földről szabad szemmel is látható, egy homályos fényfoltként jelenik meg, és hamarosan még közelebb kerülhet hozzánk.

Paths Of Stars And Meteors, galaxis
A „csillagok hborúja” után új galaxis jöhet létre
Forrás: NurPhoto via AFP/Rami Alsayed/NurPhoto

Az ütközés után új galaxis jön majd létre

A hamarosan persze relatív fogalom, földi léptékkel elképzelhetetlenül messze van, de a csillagászok másképp gondolkodnak arról a négymilliárd évről, mire ütközhetünk, viszont biztosak benne, hogy meg fog történni.

A NASA szakértői azt mondják: „A 250 000 km/h sebességgel haladó, szomszédos óriás spirál előreláthatólag körülbelül négymilliárd év múlva fog frontálisan találkozni a galaxisunkkal. Az ezt követő, kétmilliárd év alatt bekövetkező ütközésekből egy egyesített elliptikus galaxis fog kialakulni, tele új pályákra szétszórt csillagokkal. Úgy tűnik, hogy a Föld, a Nap és a Naprendszerünk bolygói túlélik az ütközést, de új koordinátákat vesznek fel a kozmoszban”.

A NASA tudósai szerint ahhoz, hogy a  jövőbeli összeolvadásokat pontosabban előre lehessen jelezni, ismerni kell a kölcsönhatásban részt vevő rendszerek jelenlegi koordinátáit, sebességét és tömegét is.

„A galaxisok közötti gravitációs erő mellett, a galaktikus összeolvadások előzményei között a dinamikus súrlódás a domináns folyamat. Ez a pályakinetikus energia átadását írja le az érintett objektumok belső energiájára, és a galaktikus pályák bomlásához vezet" fogalmaznak kissé bonyolultan a NASA csillagászai.

Jelentsen ez bármit is, egy valami egészen biztosnak látszik: a figyelmeztetés bár sosem korai, ezt a frontális ütközést és következményeit sem mi, sem az unokáink, de még az ő ükunokáik sem fogják látni...

Amit viszont egészen biztosan, az az augusztusi csillaghullás. Bár a Perseidák fantasztikus látványát már lekéste, aki nem kémlelte az eget augusztus 12-én éjjel, augusztus 19-én azonban megcsodálhatja a teliholdat, sőt, a hónap vége tiszta égbolt mellett még rengeteg látványosságot ígér.