Az emberek zöme a reggeli ébredés után érzi a székletürítés késztetését – magyarázza Dr. Peyton Berookim, a Dél-Kaliforniai Gasztroenterológiai Intézet szakértője. Ennek oka, hogy testünk cirkadián ritmusa, azaz belső biológiai óránk, nagy hatással van az emésztőrendszerünkre. Ébredés után a vastagbél aktivitása fokozódik, így a reggeli órákban nagyobb az esély arra, hogy vécére menjünk.
Dr. Berookim szerint szervezetünk hozzászokik a napi rutinhoz. Ha minden nap ugyanabban az időben ébredünk, eszünk és indulunk dolgozni, akkor a szervezet is "megtanulja" ezt a rendszert. Ezért egy idő után szinte mindennap ugyanabban az időben érkezik a késztetés.
Dr. Siamak Tabib, Los Angeles-i gasztroenterológus szerint a komfortérzet is fontos tényező. Sokan jobban szeretnek otthon megkönnyebbülni, mert ott a környezet ismerős és nyugodt. A szervezet ilyenkor felismeri, hogy biztonságban van, és lehetőséget nyújt a természetes szükségletek kielégítésére.
Vannak, akik minden étkezés után ellátogatnak a vécére, mások csak hetente néhányszor. Akik úgy érzik, hogy minden étkezés után menniük kell, ne aggódjanak, ez a gasztrokólikus reflexnek nevezett jelenség, és ez egy teljesen normális folyamat, ahogyan a heti 3-4 alkalom se kóros önmagában. Az orvosok mindenesetre azt javasolják, figyeljük a székletünk gyakoriságának változásait és a milyenségét, ez utóbbihoz a Bristol székletskála ad támpontot.
A bélműködési szokásaink olyasvalamik, amelyekről egyáltalán nem vagy csak nagyon ritkán szeretünk beszélni. De az igazság az, hogy mindannyian csináljuk, nagy baj is lenne, ha nem, tehát érdemes nem tabuként kezelni. Egy orvos most elárulta, hogy naponta hányszor egészséges a székletürítés.
A gasztroenterológusok szerint ha valaki szeretné módosítani a szokásos időpontját – például egy nyaralás miatt – van rá lehetőség. Az új időpont beállítása azonban nem egyik napról a másikra történik, de a szervezet néhány nap, maximum egy-két hét alatt alkalmazkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.