Mérgező munkahely: hogyan kezeljük a kéretlen tanácsokat?

mérgező munkahely, kéretlen tanács, konfliktuskezelés
Shutterstock/Drazen Zigic -
konfliktuskezelés kéretlen tanács mérgező munkahely munkahelyi konfliktus
Neked is van olyan kollégád, aki folyton „segíteni” próbál, bár te egyáltalán nem kérted rá? A kéretlen tanácsok sajnos nem csak a magánéletünkben, hanem a dolgos mindennapok során is megtalálhatnak minket, és könnyen mérgező munkahelyi légkört teremthetnek, ha nem kezeljük őket megfelelően.

A kéretlen tanács a munkahelyeken is gyakori jelenség lehet, és joggal zavarhatja az ott dolgozókat. Akár egy mérgező munkahely is kialakulhat akkor, ha napi szinten záporoznak rád ezek a tanácsok, amik elvihetik a fókuszt a munkádról, összezavarhatnak, elbizonytalaníthatnak és nem utolsósorban feszültséggel járnak. Nehéz ezeket jól, illetve úgy kezelni, hogy ne bánts, vagy sérts meg másokat és ne alakuljon ki egy mérgező munkahelyi légkör az irodában, ami rányomja a bélyegét a mindennapokra. Ha ez számodra kellemetlenséget okoz, akkor van pár módja annak, hogy hogyan szerelheted le ezeket a kéretlen tanácsokat kíméletesen és anélkül, hogy konfliktusokhoz vezetne, vagy hogy megbántanál vele másokat.

mérgező munkahely, kéretlen tanács, konfliktuskezelés
A napi szinten ránk zúduló kéretlen tanácsok könnyen kialakíthatnak egy mérgező munkahelyi légkört.
Forrás: Shutterstock/Drazen Zigic

Egy mérgező munkahely senkinek se kedvez, de akkor miért adnak az emberek kéretlen tanácsokat?

A kéretlen tanácsok mögött gyakran jó szándék áll, mint például a saját tapasztalatok megosztása vagy a másoknak való segítés szándéka. Azonban nem ritka, hogy a tanácsok mögött a kontroll iránti vágy húzódik meg, vagy az, hogy a tanácsokat osztogató saját szorongását próbálja kompenzálni. Néha a tanácsadó bizonytalansága vagy a hatalom iránti törekvése is szerepet játszhat abban, hogy beleavatkozik mások munkájába.

Mi különbözteti meg a hasznos tanácsot a kéretlentől?

A hasznos tanács mindig figyelembe veszi a másik személy helyzetét és igényeit, valamint valódi, szeretetteljes szándékkal érkezik. Ezzel szemben a kéretlen tanácsok gyakran tolakodóak, és nem kérdezik meg, hogy valóban szükség van-e rájuk. Fontos, hogy a hasznos tanácsok konstruktívak és támogatók legyenek, míg a kéretlen javaslatok könnyen zavaróak vagy bántóak lehetnek. 

Hogyan kezeljük a kéretlen tanácsokat?

A kéretlen tanácsok kezelése során a cél, hogy megőrizzük a munkahelyi harmóniát, miközben tiszteletben tartjuk saját határainkat és szakmai döntéseinket. Az önértékelés és a határok világos kommunikálása segíthet abban, hogy elkerüljük a mérgező munkahelyi légkört és fenntartsuk a professzionális kapcsolatokat. Íme néhány mód arra, hogy hogyan kezelheted a kéretlen tanácsokat a munkahelyeden.

  1. Humorral: Használj vicces válaszokat, amelyek könnyedén visszautasítják a tanácsot anélkül, hogy megbántanád a másikat. 
  2. Hálával: Megköszönheted a tanácsot, de nem feltétlenül kell megfogadnunk azt. 
  3. Határozottan: Legyél udvarias, de világosan jelezd, hogy nem kérsz a kéretlen tanácsból. 
  4. Önbizalommal: Ha biztos vagy magadban, könnyebben mondhatsz nemet, és védekezhetsz a kéretlen tanácsokkal szemben. Erős önértékelés segíthet abban, hogy megvédd magad a nem kívánt véleményektől.
  5. Fogalmazd meg döntésként: Amikor a saját döntéseidet kommunikálod, tedd azt egyértelműen.
  6. Meglévő támogatás megjelenítése: Említsd meg, ha az ötletedet már jóváhagyták mások is.
  7. Kombináld a bókot a határokkal: Mutasd ki a háládat, de említsd meg, hogy ragaszkodsz a saját terveidhez.
  8. Közvetlenül kérd, amire szükséged van: Legyél világos abban, milyen típusú visszajelzésekre vársz.

Ezek is érdekelhetnek:

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.